در این مطلب به راهنمای نصب آمپلی فایر خواهیم پرداخت. آمپلی فایر یکی از سیستم‌های صوتی در خودرو به شمار می‌رود که افراد حرفه‌ای آن را به نام آمپ می‌شناسند. قبل از اینکه به راهنمای نصب آمپلی فایر بپردازیم باید به این موضوع اشاره کنیم که آمپلی فایر وظیفه تقویت صدای خروجی از دستگاه را بر عهده دارد. افرادی که به دنبال شنیدن موسیقی با کیفیت عالی هستند می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

نقش آمپلی فایر در سیستم صوتی خودرو

ساده‌ترین راهنمای نصب آمپلی فایر چیست؟ سیستم صوتی خودرو از بخش‌ها و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها دارای وظایف و مسئولیت‌هایی هستند. مهم‌ترین نقش آمپلی فایر تقویت صدای خروجی از دستگاه می‌باشد که سبب شنیده شدن موزیک با کیفیت عالی خواهد شد. قطعا میزان و درجه‌ای که برای آمپلی فایرها در نظر گرفته می‌شود با یکدیگر متفاوت است. معیار دسته‌بندی آن‌ها بر اساس توان تقویت‌کنندگی است. در راهنمای نصب آمپلی فایر باید به این امر اشاره کنیم که این دستگاه تنها برای نصب در سیستم صوتی خودرو نیست بلکه می‌توان از آن در منزل، سالن‌ها و… نیز استفاده کرد.

حتما تا به حال در مکان‌هایی مانند مراکز عمومی، پاساژها و… دیده‌اید که بلندگوها در حال پخش صدا یا موزیک هستند اما کیفیت شنیده شده از آن‌ها قابل قبول نیست و صدا دائما قطع و وصل می‌شود. در این شرایط می‌توان با نصب یک آمپلی فایر مشکل را کاملا حل کرد. زیرا صدای تولید شده قبل از آنکه به بلندگو برسد توسط این سیستم تقویت شده و سبب پخش صدا در بالاترین حد ممکن و فاقد نویز می‌شود. توصیه می‌کنیم در هنگام خرید سیستم صوتی مختلف مانند آمپلی فایر، خرید ساب ووفر، تیونر دیجیتال و… از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. این سیستم‌ها از قطعات مختلفی مانند خازن تشکیل می‌شوند که خراب بودن یکی از این قطعات می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کند.

💡 همچنین بخوانید: مزايا دوربین دنده عقب + ۳ دلیل که ثابت می کند استفاده از آن ضروري است

 

نکات مهم هنگام نصب آمپلی فایر

نکات مهم هنگام نصب آمپلی فایر

  • قبل از هر اقدامی باید برق خودرو را قطع کنید. بدین منظور به سراغ قطب مثبت باتری ماشین بروید و آن را کاملا قطع کنید.
  • نکته مهمی که باید در راهنمای نصب آمپلی فایر در نظر داشته باشید این است که این دستگاه گرما تولید می‌کند. پس بهتر است در مکانی نصب شود که تهویه هوا انجام شود و امکان اضافه کردن فن خنک کننده به آن وجود داشته باشد. اگر قصد دارید اسپیکرها را درون باکس یا جعبه قرار دهید بهتر است آمپلی فایرها را در اطراف آن تعبیه کنید.
  • بهتر است سوراخ‌های اضافه برای عبور سیم‌ها ایجاد نکنید و از همان سوراخ‌هایی که وجود دارند استفاده کنید. اگر به هر دلیل مجبور به ایجاد سوراخ‌های جدید شدید توصیه می‌کنیم داخل آن‌ها را رنگ کنید یا از مهره‌های پلاستیکی برای رفع تیزی لبه‌ها کمک بگیرید. زیرا تیز بودن لبه‌ها مهم‌ترین عامل در خوردگی و پارگی سیم‌ها
  • هر چه مقدار سیم کشی کمتر باشد بهتر است. سیم کشی را زیر کف و در راستای درب‌های خودرو انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم نصب آمپلی فایر را به فرد متخصص بسپارید.
  • از مقدار کافی سیم استفاده کنید. تمام متخصصین می‌دانند که اضافه بودن و شل بودن سیم‌ها بهتر از این است که حالت کشیدگی در آن‌ها ایجاد شود. پس قبل از هر اقدام به کافی بودن سیم‌ها توجه داشته باشید.

💡 همچنین بخوانید: ۴ مورد از آزار دهنده‌ترین مشکلات سیستم صوتی خودرو و روش‌های رفع آن

 

مراحل نصب آمپلی فایر

مراحل نصب آمپلی فایر

راهنمای نصب آمپلی فایر بسیار ساده است. فقط کافیست تا مراحلی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را به خوبی اجرا کنید. گام اول باز کردن فریم ضبط ماشین است. با دقت جای سوکت‌ها را پیدا کنید و زه‌ها را بکشید تا فریم جدا شود.

در گام دوم بعد از جدا کردن فریم باید کانکتورهای پاور را نیز جدا کنید. بدین منظور باید رابط‌های آنتن و صدا را از مکان اصلی خود منفک کنید. اگر ضبط خودرو کانکتور ندارد باید در این مرحله اقدام به لخت کردن سیم‌ها کنید.

در بسیاری از خودروها محلی تحت عنوان «اتصال به زمین» وجود دارد. اگر خودرو شما فاقد این محل است باید سیم اتصال به زمین را حتما به یک جسم رسانا وصل کنید. توصیه می‌کنیم سیم ارت را به این نقطه وصل کنید. عدم توجه به این امر می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد.

در گام بعد باید لاستیک‌هایی که دور درب وجود دارند را جدا کنید تا بتوانید سیم‌ها و آنتن گیرنده سیستم صوتی را در آن قرار دهید. به طورم عمول لاستیکی که دور درب شاگرد قرار دارد جدا می‌شود. شاید این سوال برای شما به وجود آید که چرا محل عبور سیم‌ها در پشت درب است؟ در پاسخ باید بگوییم زیرا عبور سیم‌ها از روی درب می‌تواند جلوه‌ای ناخوشایند به وجود آورد و علاوه بر آن خطر برق گرفتگی نیز وجود خواهد داشت.

در گام بعد باید اتصالات را کامل کنید. فیوز را داخل سیم برق قرار بدهید و بخش انتهایی تمام اتصالات را به خوبی ببندید. فیوز را به باطری نزدیک‌تر کنید تا سیستم برق خودرو آسیب نبیند.

سیم برق را باید از آمپلی فایر به سمت باطری ببرید و وصل کنید. در این مرحله باید مطمئن شوید که سیم کشی در نزدیکی کابل RCA نیست و از سمت دیگر خودرو عبور داده شده است. سیم اصلی آمپلی فایر و سیستم صوتی را به باتری متصل کنید و سیم منفی و مثبت را به یکدیگر بزنید. فریم ضبط را در جای خود قرار داده و جریان برق خودرو را مجددا وصل کنید.

💡 همچنین بخوانید: معرفی ده برند لوکس لوازم صوتی خودرو

 

از کدام ورودی آمپلی فایر باید استفاده کرد؟

در سیستم‌های صوتی پیشرفته و باکیفیت بهتر است از سیم ار سی استفاده کنید. زیرا ظرفیت انتقال سیگنال در آن زیاد است. زیرا احتمال خطا در هنگام اتصال به ورودی high level وجود دارد و کیفیت صدا را کاهش می‌دهد. اگر قصد دارید از high level استفاده کنید باید تغییراتی جزئی در سیم کشی خودرو ایجاد کنید. به همین دلیل این ورودی کاربرپسند نیست و اغلب افراد ترجیح می‌دهند از سیم ار سی یا RCA بهره بگیرند.