مزایا دوربین دنده عقب چیست؟ خوشبختانه در سال‌های اخیر استفاده از دوربین دنده عقب، مانیتور آیینه و تجهیزات ایمنی افزایش یافته و به دنبال آن نیز شاهد کاهش آمار تصادفات هستیم. در این مطلب تصمیم داریم شما را با مزایا دوربین دنده عقب و دلایلی که کاربرد آن را اثبات می‌کند آشنا کنیم.

دوربین دنده عقب چیست؟

بهتر است قبل از اینکه به بررسی مزایا دوربین دنده عقب بپردازیم شما را با تعریفی از این وسیله آشنا کنیم. دوربین دنده عقب نوعی دوربین مداربسته محسوب می‌شود که در بخش عقب خودرو تعبیه شده و مانیتور یا نمایشگر آن بر روی داشبورد نصب می‌شود. این تکنولوژی امکانی را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد تا بتوانند بدون چرخاندن سر، تمام تصاویر، نقاط کور و اتفاقاتی که در حال وقوع هستند را به طور کامل و واضح در مانیتور ببینند. مهم‌ترین مزایا دوربین دنده عقب این است که کنترل شما بر اوضاع را بیشتر می‌کند و می‌توانید پارک خودرو در فضاهای مختلف را نیز با سهولت بیشتری انجام دهید.

همچنین بخوانید: بهترین مانیتور پشت صندلی خودرو

 

انواع دوربین خودرو

انواع دوربین خودرو

دوربین دنده عقب خودرو در مدل‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند که می‌توان به دوربین دنده عقب معمولی، داینامیک دار و ۳۶۰ درجه اشاره کرد. دوربین‌های معمولی در کنار پلاک خودرو یا بر روی سپر نصب می‌شوند که هنگامی که شما خودرو را در حالت دنده عقب قرار می‌دهید تصاویر مربوط به پشت سر شما در مانیتور دیده می‌شود.

دوربین دنده عقب داینامیک دار یکی از جدیدترین مدل‌های دروبین محسوب می‌شوند که اگر بخواهیم کارایی آن را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که ساختار آن‌ها مانند دوربین‌های معمولی است. دوربین‌های داینامیک علاوه بر نشان دادن فضای پشت خودرو می‌توانند خطای داینامیکی نیز داشته باشند و مهم‌ترین وظیفه آن‌ها نمایش زوایه حرکت شما به سمت عقب می‌باشد. هنگامی که شما از زاویه حرکت خود درک درستی داشته باشید عملکرد شما در حین رانندگی بهتر خواهد شد.

یکی دیگر از انواع دوربین‌های دنده عقب، دوربین ۳۶۰ درجه نام دارد. یکی از فناوری‌هایی که در تولید این دوربین وجود دارد ایجاد یک فضای ۳۶۰ درجه است. در مدل‌های قبلی فقط زاویه حرکت به راننده نمایش داده می‌شود و افراد نمی‌توانستند فضای پشت سر خود را به طور کامل درک کنند. در حال حاضر دوربین‌های ۳۶۰ درجه به عنوان کامل ترین، مدرن‌ترین و البته محبوب‌ترین دوربین‌های دنده عقب به شمار می‌روند.

یک سوال مهم!

یکی از سوالاتی که اغلب مشتریان در هنگام انتخاب و خرید دوربین دنده عقب می‌پرسند این است که آیا سنسور دنده عقب با دوربین دنده عقب متفاوت است؟ تفاوت آن‌ها در چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که سنسور دنده عقب دارای چند حسگر می‌باشد که با ارسال امواج الکترومغناطیسی فاصله شما تا مانع را بررسی می‌کند و بعد از محاسبه، به کمک آلارم و نمایش فاصله بر روی مانیتور، آن را به شما اعلام می‌کند. یکی از نکاتی که در خصوص سنسورها وجود دارد این است که اجسام باریک را محاسبه و اعلام نمی‌کنند. به همین دلیل احتمال برخورد شما با آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

دوربین دنده عقب نسبت به سنسور از دقت بیشتری برخوردار است. زیرا با نمایش تصاویر به شما کمک می‌کند تا فضا را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. قطعا میزان خطای دید چشم بسیار کم است. به طور کلی شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اقدام به نصب دوربین و سنسور به طور همزمان بر روی خودرو می‌کنند تا میزان خطا را به کمترین حالت خود برسانند. رانندگان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها در خودرو می‌تواند امنیت آن‌ها را تضمین کند. اما تکنولوژی فقط محدود به دوربین و سنسور نیست. بلکه ضبط ماشین، سیستم صوتی و آمپلی فایر نیز طراحی و تولید شده‌اند که می‌توانند بیشترین لذت را از شنیدن موسیقی نصیب شما کنند.

مزایا دوربین دنده عقب

مزایا دوربین دنده عقب

پس از ارائه تعریفی واضح از دوربین دنده عقب و بررسی مدل‌های مختلف آن نوبت به این می‌رسد که به مزایا دوربین دنده عقب بپردازیم. توصیه می‌کنیم علاوه بر خودروهای سوار، خودروهای شاسی بلند و کامیون‌ها نیز از دوربین‌های دنده عقب برای افزایش کیفیت رانندگی خود استفاده کنند. زیرا هر چه شاسی خودرو بلندتر باشد احتمال بروز تصادفات نیز بیشتر خواهد شد.

عدم وجود نقاط کور

برخی از رانندگان تصور می‌کنند که نگاه به آیینه می‌تواند تمام نقاطی که در پشت سر وجود دارد را به آن‌ها نمایش دهد. در صورتی که وجود نقاط کور وعدم دیدن آن‌ها توسط راننده مهم‌ترین علت تصادف محسوب می‌شود.

سهولت در پارک خودرو

یکی از مشکلاتی که رانندگان تازه وارد با آن مواجه هستند پارک کردن ماشین در مکان‌های مختلف و پارک‌های موازی است. به طور کلی پارک موازی به عنوان یکی از دشوارترین مهارت‌های رانندگی به شمار می‌رود که برخی از رانندگان حرفه‌ای نیز با آن مشکل دارند. از مزایا دوربین دنده عقب می‌توان به سهولت در پارک کردن خودرو اشاره کرد. این دوربین‌ها به شما کمک می‌کنند تا خطوط و مسیر راهنما را به دقت ببینید و بر اساس آن خودرو را در بهترین حالت پارک کنید. نمایش فضایی که در دو طرف خودرو و پشت آن وجود دارد نکته بسیار مهمی در خصوص استفاده از این دوربین‌ها می‌باشد.

جلوگیری از تصادفات ناخواسته

حیوانات خانگی و کودکان که قد آن‌ها کمتر از ۳ فوت می‌باشد در معرض خطر دیده نشدن توسط راننده قرار دارند. اگر حیوانات و کودکان در پشت ماشین قرار گرفته باشند و راننده با نگاهی سریع به آیینه نتواند حضور آن‌ها را تشخیص دهد حتما دچار فاجعه‌ای جبران ناپذیر خواهد شد. هدف اصلی از طراحی و تولید این نوع از دوربین‌ها و سنسورها، حفظ جان انسان‌ها و جلوگیری از تصادفات ناخواسته است.

یکی از نکات جالبی که در خصوص مزایا دوربین دنده عقب وجود دارد این است که معمولا در فصل زمستان شیشه عقب خودرو بخار می‌گیرد و شما نمی‌توانید با چرخاندن سر، فضای پشت خودرو را به خوبی مشاهده کنید. به همین دلیل بسیاری از تصادفات در فصل‌های سرد و در هنگام ‌عدم مشاهده دقیق محیط رخ می‌دهد. دوربین‌ها به شما کمک می‌کنند که در بدترین شرایط آب و هوایی از جمله بارش برف، باران و… کیفیت رانندگی خود را حفظ کنید و از خطرات احتمالی دور بمانید.