در این مطلب قصد داریم به بررسی مشکلات سیستم صوتی خودرو و راهکارهای رفع آن بپردازیم. بروز ایراد در سیستم صوتی خودرو می‌تواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. مخصوصا اگر قصد سفر طولانی در جاده را داشته باشند. زیرا موسیقی یکی از ملزومات سفرهای جاده‌ای محسوب می‌شود. با شناخت مشکلات سیستم صوتی خودرو، به شما عزیزان کمک خواهیم کرد که آن‌ها را مرتفع کنید و اقدامات لازم را در جهت تعمیر آن انجام دهید.

 

انواع مشکلات سیستم صوتی خودرو

مشکلات سیستم صوتی خودرو کدامند و چه عواملی سبب خراب شدن این بخش از خودرو می‌شود؟ بسیاری از افراد علاقه زیادی به خودرو و بخش‌های مختلف آن دارند. به طور مثال با صرف هزینه‌ای زیاد، اقدام به تعویض ست دکوراتیو داخلی آن می‌کنند و یا سیستم صوتی را ارتقا می‌دهند. گوش دادن به آهنگ در موقعیت‌هایی مانند سفرهای جاده‌ای یکی از لذت بخش‌ترین کارها می‌باشد. برای آشنایی با رایج‌ترین مشکلات سیستم صوتی خودرو تا انت‌ها با ما همراه باشید.

کار نکردن سیستم صوتی

کار نکردن سیستم صوتی خودرو دارا علائم مختلفی است که می‌توان به روشن نشدن رادیو، خاموش شدن همزمان نمایشگر و صدا و خاموش شدن سیستم در هنگام عبور از دست اندازها اشاره کرد. معمولا در این شرایط باید برای تعمیر سیستم صوتی به سراغ بررسی فیوزهای آن بروید. زیرا سوختن فیوزها عامل مهمی در روشن نشدن و یا خاموش شدن ناگهانی آن محسوب می‌شود. همچنین احتمال شل بودن اتصالات و قطع شدن سیم کشی‌ها نیز وجود دارد. اگر در این حوزه فاقد تخصص و مهارت هستید توصیه ما این است که تعمیر سیستم صوتی خودرو و باند ماشین را به تعمیرکاران حرفه‌ای بسپارید.

عدم وجود برق در قطعه مرکزی

عدم وجود برق در قطعه مرکزی - ٖمشکلات سیستم صوتی خودرو

همان طور که اشاره کردیم افراد برای ایجاد تغییرات در خودرو کارهای زیادی انجام می‌دهند. به طور مثال برخی از آن‌ها به سراغ دودی کردن شیشه خودرو یا تغییر ست دکوراتیو آن می‌روند. برخی دیگر نیز از طرح‌های جدید مانند هیدروگرافیک چوب برای افزایش جلوه خودرو استفاده می‌کنند. اگر به تازگی سیستمی مانند ساب ووفر یا آمپلی فایر را برای خودرو نصب کرده‌اید احتمال دارد این قطعه جدید فاقد برق باشد.

یکی از مواردی که در خصوص آمپلی فایر وجود دارد این است که در هنگام دریافت جریان برق بیشتر از حد تحمل، حالت خود را به حالت ایمن تغییر می‌دهد تا از آسیب‌های احتمالی در امان باشد. برای بررسی این موضوع باید توان تولید شده به واسطه دینام را مورد بررسی قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که برق تولید شده توسط آن از توان آمپلی فایر بیشتر نباشد. عدم تولید بیس توسط بلندگوعدم تولید بیس یا کمبود آن در سیستم صوتی خودرو عوامل زیادی دارد که می‌توان به کنترل بالانس و fader اشاره کرد. قبل از اینکه به سراغ بررسی قطعات، اتصالات و مشکلات فنی بروید ابتدا تنظیمات مربوط به این بخش را بررسی کنید و از دقیق بودن آن اطمینان حاصل کنید. بلندگوهای چپ و راست باید قطبیت داشته باشند. به این معنی که بیس به طور همزمان از هر دوی آن‌ها تولید شود. اگر بعد از اعمال تنظیمات، باز هم شاهدعدم رفع مشکل بودید باید به سراغ تعمیرکار حرفه‌ای در این زمینه بروید. چون احتمال وجود ایراد در نصب یا اتصال بلندگو وجود دارد که توسط شما و افراد مبتدی قابل تشخیص نیست.

تولید صدای ناهنجار از سیستم صوتی

یکی دیگر از مشکلات سیستم صوتی خودرو، تولید صداهای ناهنجار مانند پارازیت، نویز، سوت، وزوز و… است. این موضوع می‌تواند چند دلیل داشته باشد. نخستین موردی که باید اقدام به بررسی آن کنید این است که مطمئن شوید که گیرنده شما از کابل ارت استفاده می‌کند. اگر کابل ارت از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد که متداول‌ترین آن ها، تولید صدای نامطلوب در سیستم صوتی است. اگر بعد از قرار دادن سیستم صوتی بر روی رادیو، شاهد شنیده شدن پارازیت هستید مربوط به نویز آنتن می‌باشد. جالب است بدانید که در برخی از مواقع صدای ناهنجاری که از سیستم صوتی به گوش می‌رسد به دلیل صدای موتور یا دینام است.

قطع شدن ناگهانی صدا

قطع شدن ناگهانی صدا - مشکلات سیستم صوتی خودرو

به طور معمول قطع شدن ناگهانی صدا از سیستم صوتی خودرو به دلیل خراب شدن یا فشرده شدن سیم آن است. علاوه بر آن اگر سیم کشی آمپلی فایر معیوب باشد نیز می‌تواند سبب قطع شدن ناگهانی صدا از سیستم صوتی باشد. برای رفع این مشکل اقدام به تعویض کابل و بررسی نحوه سیم کشی آن کنید.

 

تعمیر سیستم صوتی ماشین

توصیه می‌کنیم اگر با تعمیرات خودرو، سیستم صوتی و سایر بخش‌های آن آشنا نیستید حتما آن را به نزد تعمیرگاه حرفه‌ای و باسابقه ببرید. زیرا در بسیاری از مواقع، دستکاری شما می‌تواند مشکلات عظیم‌تری برای خودرو به وجود آید که رفع آن نیاز به هزینه بیشتری داشته باشد. در حال حاضر تعمیرگاه‌های مختلفی در سطح شهر وجود دارند که می‌توانند با استفاده از تجهیزات مدرن اقدام به رفع مشکلات سیستم صوتی خودرو کنند.

 

آزمایش بلندگوهای خودرو

هر کدام از بلندگوها دارای یک سیم پیچ هستند که می‌توانید سالم بودن یا نبودن آن‌ها با استفاده از اهمتر تشخیص دهید. همان طور که می‌دانید اهمتر نوعی دستگاه برای سنجش میزان مقاومت الکتریکی در قطعات الکتریکی شناخته می‌شود. میزان اهم در هر کدام از بلندگوها مختلف است و میزان آن نیز بر روی اهمتر درج می‌شود. اهم بلندگوها بر اساس پارامترهای مختلفی از جمله صدای خروجی، ساختار و فرکانس می‌باشد که معیار آن بین ۳ الی ۱۲ اهم می‌باشد. اگر بخواهید از طریق اهمتر اقدام به سنجش سلامت بلندگو کنید باید دو بخش مثبت و منفی اهمتر را به دو سیستم بلندگو متصل کنید. اگر میزانی اهمی که نمایش داده می‌شود با میزان اهمی که بر روی بلندگو درج شده مغایر باشد، نشان دهنده خراب بودن بلندگو است.

 

اجزا تشکیل دهنده سیستم صوتی خودرو

اجزا تشکیل دهنده سیستم صوتی خودرو - مشکلات سیستم صوتی خودرو

پس از اینکه به بررسی مشکلات سیستم صوتی خودرو اشاره کردیم نوبت به این می‌رسد که اجزا تشکیل دهنده این سیستم را بررسی کنیم. اولین بخش به نام توییتر نام دارد. توییترها دارای اشکال مختلفی هستند که می‌توان به گنبدی، قیفی و شیپوری اشاره کرد. معمولا توییترهای گنبدی در اغلب اسپیکرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا کاربری بالا و دیستورشن پایینی دارند.

بخش دیگر از سیستم صوتی خودرو به نام کراس اوور می‌باشد. این بخش قادر است توییتر و میدرنج‌ها را از یکدیگر جدا کنید و فرکانس‌های سطح بالاتر و پایین‌تر از یک محدوده خاص را از بین می‌برد و این قابلیت را فراهم می‌کند تا صدای هر درایو اصلاح شده باشد. این بخش یعنی کراس اوور خود دارای اجزای دیگری به نام خازن، کویل و مقاومت است.

ساب ووفر نوعی بلندگو است که برای ایجاد و انتشار فرکانس‌های بم یا خیلی پایین طراحی شده است. اگر بخواهیم آن‌ها را از نظر ابعاد و اندازه مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که قطر آن‌ها بین ۲۰ الی ۴۰ سانتی متر است و جزو بلندگوهای بزرگ محسوب می‌شوند. این بلندگو نسبت به بلندگوهای معمولی توان بیشتری دارد.

ساب از دیگر بخش‌های سیستم صوتی خودرو به شمار می‌رود که از نظر ابعاد بزرگ هستند و توان آن‌ها زیاد است. ساب‌ها برای ایجاد فشار زیاد و فرکانس پایین مناسب هستند که از این ویژگی در موقعیت‌های خاص مانند مسابقات و ثبت رکورد استفاده می‌شود.