در بسیاری از مواقع پیش می‌آید سیستم پخش صوتی ماشین دچار مشکل میشود و امکان دارد صدایی از آن خارج نشود برای اینکه به این مشکل پی ببرید و راهکار مورد نظر را بیابید در ابتدا تمامی قسمتهای آن را چک کنید مانند ساب ‌ووفر و رادیو پخش و پخش و باند و ...

امکان دارد که بلندگوی سیستم پخش ماشین دچار آسیبی شده باشد ، در این مواقع به راحتی میتوان آن را تعمیر کرد و دیگر نیاز به تعویض یا بردن به تعمیرگاه را ندارد.

در ادامه ما میخواهیم این راهکار آسان را به شما آموزش بدهیم:

در بعضی از موارد امکان دارد که آسیب به بلندگو بسیار کوچک و راحت قابل تعمیر باشد، مثلا وسیله‌ای بین مخروط بلندگو و ساب باکس آسیب دیده باشد به راحتی میتوان آن را تعمیر کرد.

آموزش تعمیر بلندگو و باند سوخته ماشین

این وسیله در سیستم صوتی ماشین بسیار حائز اهمیت است و باید همیشه سالم باشد تا درست کار کند.

نحوه تعمیر

برای تعمیر آن ابتدا باید به هر دو طرف مخروط بلندگو دسترسی داشته باشید، اول باید قاب رویی را جدا کنید سپس اتصالاتی که آن را نگه داشته را باز کنید.

چنانچه مخروط شما قدیمی باشد امکان شکستن آن وجود دارد باید آن را محکم با دو دست خود نگه دارید تا مشکلی رخ ندهد.

بعد آن را از پشتیبانش جدا کنید، امکان دارد که آن در زمان طولانی باز نشده باشد یا اینکه امکان دارد آن به وسیله مواد گچی یا چسب ثابت شده باشد، پس موقع جدا کردن باید با احتیاط این کار را انجام داد.

بعد سیم های دریافت سیگنال را جدا کنید و به خاطر داشته باشید که در زمان نصب دوباره آنها را به صورت دقیق وصل کنید و حتی بهتر است قبل از بازکردن این سیم‌ها از آن عکس بگیرید تا در زمان نصب دچار مشکل نشوید.

آموزش تعمیر باند پاره یا سوخته ماشین

اکثر مخروط بلندگوهای ماشین از کاغذ یا پلاستیک نازک ساخته شده‌اند که برای تعمیر آن باید مقداری کاغذ یا پلاستیک نازک در دسترس داشته باشید.

گرد وغبار روی مخروط را با فرچه‌ای آرام پاک کنید، فقط باید مواظب باشید در زمان این کار به آن آسیب نزنید.

قسمت‌های آسیب دیده‌ای که دارای لبه اضافی هستند را ببرید، هر چقد سوراخ کوچکتر و لبه‌های آن صافتر باشد تعمیر آن به مراتب آسانتر و بهتر انجام میگیرد.

مواد پلاستیکی نازک یا کاغذی را کمی بزرگتر از سوراخ برش داده وسپس چسب مخصوص، یا اگر در دسترس نبود لاک ناخن را در امتداد سوراخ و لبه آن بکشید.

پشت پلاستیک نازک یا کاغذی را که برای وصله میخواهید راچسب یا لاک ناخن بزنید، در قسمت لبه‌ها باید لاک بیشتری بزنید.

بعد از آن وصله را برروی قسمت سوراخ یا پاره شده بگذارید و لبه‌های آن را فشار دهید تا بخوبی بچسبد فقط باید این کار را طوری انجام دهید که به مخروط آسیبی وارد نشود.

برای اینکه مطیئن بشوید که خوب به هم چسبیده آن را لمس کنید تا اگر جایی نچسبیده دوباره آن را بچسبانید.

برای نصب و راه اندازی دوباره وسیله، قطب‌های یکی از آن را به صورت معکوس به دستگاه دیگری بسته و آنها را به هم وصل کنید.

امکان دارد در زمانهایی باندهای شما دچار مشکل شده باشند و خروجی صدا نداشته باشد و باید برای عیب‌یابی آن اول سیمها و کابلها و فیشها و همچنین آمپلی فایر را بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید و سپس مادگی های ورودی باند را چک کرده تا اشکالی در اتصال آن وجود نداشته باشد، برای این کار اول با چشم نگاه کنید و برای دقت بیشتر از اهم متر میتوانید استفاده کنید. برای این کار یک سر اهم متر را به منفی فیش مادگی ورودی و سر دیگر آن را به منفی به کراس آوور یا منفی باند متصل کنید اگر صدای بوق را شنیدید به معنای درست کار کردن آن است و در غیر این صورت بدنبال عیب باشید.

در بعضی موارد امکان دارد که کابل ساب‌ووفر و تیوتر از کراس آوور جداشده باشد باید با اهم متر این اتصالات را مورد بررسی قرار داد تا از سالم بودن آن اطمینان پیدا کرد.
اگر مشکل را اینگونه نتوانستید رفع کنید بهتر است از یک حرفه‌ای کمک بگیرید.