ساب ووفر یکی از اجزای اصلی سیستم خودرو است، به دلیل قیمت بالای این قطعه تعویض آن در صورت خرابی به صرفه نیست، به همین دلیل در این نوشته قصد داریم به بررسی عوامل خرابی این باند ها و نحوه مراقب از آنها بپردازیم، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

علائم سوختن ساب‌ووفر

-تنظیم نبودن اهم

در اکثر موارد در صورتی که اهم ساب ووفر استاندارد نباشد باعث سوختن آن میشود.

-زیاد کردن بیش از حد صدا

در صورتی که صدا را بیش از حد بالا ببرید باعث خرابی زودهنگام دستگاه و همچنین آسیب به شنواییتان خواهد شد.

-اکسسوری نامناسب

حتما در زمان سیم کشی از سیم های درجه یک و باکیفیت استفاده کنید، البته سوختن ساب میتواند دلایل دیگری از جمله: مشکلات رادیو پخش یا بلندگو داشته باشد.

نشانه‌های سوختن ساب

بدون شک خرید قطعات با کیفیت برای سیستم های صوتی روشی مناسب برای جلوگیری از بروز مشکلات در آنها است، اما با این حال هر سیستم دیر یا زود ممکن است دچار مشکلاتی شود، برخی از مشکلات به شرح زیر هستند.

  1. عمر بالای سیستم
  2. اجزایی که کاملا با هم مطابقت ندارند و نمیتوانند که صدای باکیفیت بالا را تولید کند
  3. نصب نادرست

نشانه‌های سوختن ساب

مراحل عیب‌یابی و تست خرابی ساب‌ووفر

اگر ساب شما به خوبی کار نمیکند، پیش از اینکه آن را تعویض کنید، حتما مشکلات آن را بررسی کنید به این دلیل که بیشتر خرابی هایی که در ساب به وجود می آیند ساده هستند و نباید از آنها به راحتی چشم پوشی کنیم.

پیش از عیب یابی این دستگاه ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که تمامی تجهیزات از جمله ‌ووفر، ساب باکس و غیره خاموش هستند، زیرا هنگام عیب یابی هر کابلی را وصل یا قطع کنید امکان دارد به صورت تصادفی به قطعه آسیب برسد.

1-اتصالات و سیم‌های باند را باید بررسی کرد.

ابتدا باید از ساب‌ووفر شروع کنید، همه سیم‌ها و نقاط اتصال به وسیله تقویت کننده‌ها، گیرنده‌ها یا بلندگوها را بازرسی کنید که باید اطمینان داشته باشید که کابل‌ها به طور محکم ودرست وصل شده باشند.

ورودی‌های پشت ساب‌ووفرها معمولا به خروجی ساب در پشت گیرنده و تقویت کننده وصل می‌شود.

اگر که ساب به خروجی‌های بلندگو در گیرنده و یا آمپلی فایر بوستر وصل شود، تمام طول اتصالات سیم را برای اینکه نقصی در آن نباشد باید مورد بررسی قرار داد، چنانچه به سیم مورد نظر رسیدید که پاره یا آسیب دیده باشد با یک آزمایش ساده میتوان آن را مورد بررسی قرار داد و بعد از آن میتوانید آن را تعویض کرد.

2-بازرسی کابل برق و فیوزها

در اکثر ساب‌ها چراغ آماده به کار برای نشان دادن قدرت فعال است. اگر روشن نباشد باید بررسی کرد که ساب به یک سوکت دیافراگم، محافظ جریان یا نوار برق وصل شده است، چنانچه یک پلاگین متصل به نیمه راه به اندازه کافی برای جلوگیری از جریان برق کافی است. میتوانید آنها را آرام خم کنید و کابلهای متوقف شده را دوباره وصل کنید.

باید سیم‌های بلندگو و کابل برق ساب ها را برای وجود هرگونه آسیب دیده یا نقص مورد بررسی کرد و اگر که مشکلی وجود داشته باشد آن را تعمیر و یا تعویض کرد.

بعضی از سابها یک فیوز دارند که ممکن است در اثر تناوب جریان یا دلایل دیگر سوخته باشد و نیاز به تعویض داشته باشد.

اگر شما در زمینه الکترونیک تبهر و علاقه دارید میتوانید با بررسی فیوز، آن را عیب یابی نموده و نسبت به برطرف نمودن مشکل اقدام نمایید. در غیر اینصورت میتوانید با کارشناسان این زمینه تماس گرفته و از آنان  کمک بگیرید

3-بررسی تنظیمات سیستم و منو

ابتدا تمام سیم‌ها و کابلها را خوب نگاه کنید و بعد به تنظیمات منو در گیرنده بروید و تمام موارد را چک کنید، زیرا احتمال دارد تصادفا تنظیمات آن را عوض کرده باشید و اگر این تغییر اتفاق افتاده باشد میتوانید ساب را انتخاب کنید و به ورودی صحیح وصل کنید باید مطمئن بشوید که خروجی هم تنظیم شده باشد.

4-تایید اتصال و روشن کردن ساب و تنظیم حجم آن

بعد از اینکه تمام اتصالات و تنظیمات تایید شد، ساب را روشن کنید باید قبل از اینکه هرگونه ورودی صوتی را ارسال کنید، باید سطح صدا در ساب و یا گیرنده و تقویت کننده را باید بررسی کنید.

در ابتدا با صدای پایین و بعد از اینکه مطمئن شدید درست کار میکند صدا را افزایش دهید وبرای این کار از موسیقی برای تست استفاده کنید.

زمانی که ساب بر روی تمام قدرت خود قرار نگیرد یا زمانی که آن را روشن میکنید اتفاق خاصی نمی‌افتد در آن صورت باید آن را جداگانه به گیرنده و تقویت کننده وصل کنید و آن را تست کنید.

اینگونه متوجه میشوید که عملکرد سخت افزاری مربوط به گیرنده و یا تقویت کننده نیست و باید آن را تعویض کرد.

چنانچه ساب ووفر کار نکند امکان دارد مشکل از گیرنده یا آمپلی فایر باشد و باید آن را رفع کرد.

برای اطلاعات و خرید بهترین لوازم صوتی و تصویری خودرو میتوانید از نظر کارشناسان ما در بی‌اف کالا بهره ببرید و بهترین را انتخاب کنید.