ساب ووفرها نوع خاصی از بلندگو هستند که صداهای با فرکانس پایین را پخش می‌کنند. آنها جزء محبوب بسیاری از سیستم‌های صوتی هستند زیرا باس عمیق و قوی تولید می‌کنند. همچنین با منحرف کردن صداهایی که برای بلندگوهای با تمام محدوده فرکانس مشکل ساز هستند، باعث کارایی بیشتر سایر بلندگوها می‌شوند.

ساب ووفر در اندازه و اشکال مختلفی عرضه می‌شود. رایج‌ترین نوع، ساب ووفر کامپوننت است. این ساب ووفر فاقد آمپلی فایر داخلی به عنوان منبع تغذیه است، بنابراین برای تامین برق باید آن را به یک آمپلی فایر خارجی وصل کنید. (برخی از ساب ووفرها دارای منبع تغذیه داخلی هستند.) همچنین، در حالی که برخی از ساب ووفرها را می توان بدون محفظه جداگانه استفاده کرد، اکثر آنها برای عملکرد صحیح به یک محفظه محکم نیاز دارند.

آسا‌ن‌ترین بخش نصب ساب ووفر کامپوننت، اتصال آن به محفظه است. با اتصال سیم‌ها به ترمینال و استفاده از پیچ‌های نصب، ساب ووفر کامپوننت خود را به محفظه مناسب نصب کنید. این کار نباید بیش از چند دقیقه طول بکشد. سپس سیم کشی را به یک آمپلی فایر نزدیک وصل کنید. در نحوه سیم کشی ساب ووفر میتوانید برای حداکثر خروجی به صورت موازی یا برای امپدانس بالاتر و راه اندازی با ووفرهای متعدد به صورت سری سیم کشی کنید.

ابزار مورد نیاز برای نصب ساب ووفر

ابزار مورد نیاز برای نصب ساب ووفر

برای نصب ساب ووفر در محفظه و اتصال آن به سیستم ماشین به برخی ابزارهای اولیه نیاز دارید. حداقل موارد مورد نیاز شما قبل از شروع کار عبارتند از:

  • پیچ گوشتی
  • سیم چین
  • آچار
  • دریل (اختیاری)

ساب ووفرهای آماده نصب

ساب ووفر آماده نصب

ساب ووفرهای آماده به دلیل اینکه سازنده از قبل محفظه را ساخته و بلندگوی مناسب را در آن نصب کرده است، ساده‌ترین گزینه‌ها هستند. برخی از آنها دارای حداکثر سه ساب ووفر هستند. شما بر اساس سلیقه و فضایی که در اختیار دارید و همچنین با توجه به آمپلی فایر و سایر اجزای سیستم صوتی خود، سبک و اندازه مورد نظر را انتخاب می کنید.

در خودروهای سدان، ساب ووفرهای آماده بدون آمپلی فایر معمولا در صندوق عقب قرار می‌گیرند. برای نصب آنها فقط سیم‌های باند ماشین را از آمپلی فایر وصل کرده و محفظه را با تسمه یا براکت محکم کنید. مطمئن شوید که دسترسی به لاستیک زاپاس را مسدود نمی کنید و اگر برای نصب برش نیاز است، با دقت کار کنید.

نصب ساب ووفرهای با آمپلی‌داخلی

ساب ووفرهای با آمپلی‌داخلی

ٰبرای ساب‌ووفرهایی که آمپلی‌دار هستند، نیازی به وصل کردن سیم‌های بلندگو ندارید، اما باید یک کابل رابط نصب کنید. برای سیم‌کشی برق، اتصال به بدنه و سیم روشن/خاموش به یک کیت سیم‌کشی آمپلی‌فایر نیاز خواهید داشت. این معمولا به این معنی است که باید سیم را زیر صندلی‌های خود عبور دهید.

ساب‌وفرهای با آمپلی‌داخلی یا همان ساب‌های فعال، استفاده‌ی راحت‌تری را ارائه می‌دهند. به دلیل قابل حمل بودن، این ساب‌وفرها را در صورت فروش یا تعویض خودرو می‌توانید به راحتی آن را جدا کنید. همچنین فضای کمتری نسبت به ساب‌وفر و آمپلی‌فایر جداگانه اشغال می‌کنند.

در صورت داشتن خودرو هاچ‌بک، استیشن یا SUV، حتما ساب‌ووفر را به درستی محکم کنید. در صورت توقف ناگهانی، ساب ممکن است پرتاب شده و باعث آسیب به سرنشینان شود.

نصب ساب باکس

ساب باکس

با اینکه ساب ووفرهای آماده مزیت‌هایی دارند، اما اگر با یک ساب ووفر کامپوننت و یک ساب باکس مناسب پیش بروید، انتخاب‌های بیشتری برای ساب ووفر خواهید داشت. بله، این کار نیاز به زحمت بیشتری دارد، اما به شما انتخاب‌های بیشتری میدهد و میتوانید محصولی را انتخاب می‌کنید که بهترین تناسب را با نیازهایتان را داشته باشد، و سپس اندازه‌ی باکس را انتخاب می‌کنید. اکثر ساب ووفرهای کامپوننت همراه با سخت‌افزار عرضه نمی‌شوند، بنابراین ممکن است مجبور شوید پیچ‌ها را خودتان تهیه کنید. همچنین، برای اتصال بلندگو، ممکن است به سیم بلندگو و سخت‌افزار نیاز داشته باشید.

سیم‌کشی و راه‌اندازی

سیم‌کشی و راه‌اندازی

اگر رایج‌ترین نوع نصب ساب ووفر را انتخاب می‌کنید (ساب ووفر کامپوننت در یک باکس که به یک آمپلی‌فایر وصل شده باشد)، قبل از شروع باید به گزینه‌های مختلف سیم‌کشی فکر کنید.

یک آمپلی‌فایر دوکاناله خروجی‌هایی برای دو بلندگو به شما می‌دهد. البته، این به این معنی نیست که حتما باید دو ساب ووفر را وصل کنید. شما می‌توانید یکی، دوتا، یا حتی شاید چهار تا را وصل کنید. برای احتیاط، فقط باید از امپدانس ساب ووفرهای خود و ظرفیت «بار» آمپلی‌فایر خود آگاه باشید. این عوامل تعیین می‌کنند که از کدام روش سیم‌کشی باید استفاده کنید.

به طور معمول، آمپلی‌فایر سیستم صوتی خودرو امپدانس ۴ اهم را "می‌بیند". وقتی می‌گوییم یک آمپلی‌فایر تا ۲ اهم پایدار است، معمولاً به حداقل امپدانسی که می‌تواند در حالت استریو (۲ کاناله) تحمل کند اشاره می‌کنیم، نه حالت بریج (مونو). هرچه امپدانس (مقاومت یا "بار") که آمپلی‌فایر می‌بیند پایین‌تر باشد، توان بیشتری تولید می‌کند و موسیقی شما با صدای بلندتری پخش می‌شود.

یکی از روش‌های رایج برای اینکه یک آمپلی‌فایر با پایداری ۲ اهم توان اضافی خود را در امپدانس پایین‌تر تولید کند، سیم‌کشی بلندگوها به صورت موازی است. به خاطر داشته باشید - در حالی که سیم‌کشی سری همیشه امپدانس شما را بالا می‌برد، سیم‌کشی موازی همیشه آن را پایین می‌آورد.

برای سیم‌کشی بلندگوهای خود به صورت موازی، سیم‌های مثبت (+) هر دو بلندگو را به ترمینال مثبت (+) آمپلی‌فایر و سیم‌های منفی (-) هر دو بلندگو را به ترمینال منفی (-) آمپلی‌فایر وصل کنید. با وصل کردن دو ساب‌ووفر (به صورت موازی) به هر یک از کانال‌های آمپلی‌فایر خود، می‌توانید تاثیر سیستم صوتی خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

بعد از اینکه سیم‌کشی را تمام کردید، ساب‌ووفر خود را به درستی راه‌اندازی کنید. ساب‌ووفر را قبل از اینکه صدا را بلند کنید، برای حدود ۲۰ ساعت با صدای کم پخش کنید تا آن را آماده کنید. این کار باعث بهبود عملکرد و طول عمر ساب‌ووفر می‌شود

ساختن ساب باکس

محفظه ساب‌ووفر فراتر از نگه‌داشتن بلندگو کار می‌کند؛ این محفظه بخش جدایی‌ناپذیر سیستم صوتی است. یک محفظه با اندازه‌ی مناسب و ساخت خوب می‌تواند یک ووفر ارزان‌قیمت را به یک عملکرد عالی تبدیل کند، در حالی که یک محفظه با طراحی یا ساخت ضعیف، حتی بهترین ووفر را هم بد صدا می‌کند.

دو چالش اصلی در ساخت یک محفظه وجود دارد: اطمینان از اینکه حجم مناسبی از هوا را در خود جای دهد و کنترل رزونانس‌های کابینت که در غیر این صورت رنگ صدای آن را تغییر می‌دهند.

حجم ایده‌آل یک محفظه (طول x عرض x ارتفاع) بسته به ووفر انتخابی شما متفاوت خواهد بود. حجم محفظه برای ووفر شما معمولاً به عنوان حجم داخلی ذکر می‌شود. بنابراین، هنگام محاسبه ابعاد خارجی کلی جعبه، باید ضخامت تخته، فضای اشغال شده توسط بلندگو و هرگونه مهاربندی داخلی را در نظر بگیرید.

هنگامی که حجم داخلی مورد نظر خود را فهمیدید، ابعاد محفظه را تعیین می‌کنید. به‌عنوان یک قاعده کلی، مطمئن شوید که هیچ بعد داخلی بیش از سه برابر سایر ابعاد نباشد. اما آنها را خیلی به هم نزدیک نکنید، در غیر این صورت یک مکعب خواهید داشت - یکی از بدترین اشکال آکوستیک برای یک بلندگو.

بنابراین این دو قانون را به خاطر داشته باشید: هیچ وجهی را خیلی از وجه دیگر بلندتر نکنید و آنها را خیلی به هم نزدیک نکنید. مهم‌ترین چیز حجم است.

در نهایت، تعیین کنید که آیا باکس شما درزگیر (سیلد) باشد یا دارای درگاه (پورت). ساختن و طراحی یک باکس درزگیر ساده‌ترین است و از ووفر در برابر باس زیرصوتی که می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد، محافظت می‌کند. باکس درگاه‌دار از یک لوله (پورت) استفاده می‌کند که باس تولید شده توسط ووفر را تقویت می‌کند. این می‌تواند عملکرد عالی و با خروجی بالا را ارائه دهد، اما ساخت آن دشوارتر است.