پروسسور به ابزاری گفته می‌شود که برای تغییرو ویرایش اطلاعات و سیگنال صوتی یا تصویری از آن استفاده میشود. پروسسور یک پردازشگر است. که به وسیله آن برروی صدا اثر میگذارد و با تخریب صدا آن را تجزیه می‌کند(مانند منشور که نور به کمک آن تجزیه می‌شود)و بعد از تجزیه صدا آن را آنگونه که ما میخواهیم بازسازی میکند و صدای مورد علاقه مخاطب را پخش میکند، این تغییرات به صورت دیجیتال انجام میگیرد و از رادیو پخش خودرو عرضه میشود.

اکثر شرکت‌های تولید کننده سیستم صوتی ماشین ژاپنی هستند، آنها با گنجاندن سخت افزار پروسسور به ویرایش اطلاعات و سیگنالهای محصولات خود پرداختند.آنها حتی در مواردی از مدل‌های بالاتر محصولات را به صورت اکسترنال ارائه کردند که به وسیله آن در مدارپیچیده‌تر و سخت افزار قوی آن محصولات را در طراحی و کیفیت بهبود می‌بخشند.

از ایرادات این وسیله ژاپنی عدم امکان استفاده در سایر دستگاها در برندهای شرکتهای دیگر بود، آن هم به دلیل عدم وجود پورت‌های ارتباطی رایج بود، برای همین شرکتهای اروپایی و آمریکایی هم مجبور شدن در این بازار وارد شوند.

بعد از مدتی تقاضا برای پروسسورها افزایش پیدا کرد و برای اینکه تمامی خودروها قابلیت تغییر در قسمت پنل صوتی را نداشتن و باید شکل ظاهری داشبوردها عوض میشد، شرکتهای اروپایی و آمریکایی هم به این عرصه وارد شدند که از مهمترین این شرکتها،Auodiotec fischer آلمانی است، این محصول برخلاف نوع ژاپنی آن مصرف کننده را در منگنه قرار نمیدهد و کاربر میتواند با استفاده از پورتهای استاندارد آنالوگ و دیجیتال در ورودی و خروجی از آن بهره ببرد.

اجزای تشکیل دهنده پروسسور

  • سخت‌افزار که شامل پردازشگر مرکزی است
  • حافظه داخلی
  • مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال
  • مبدلهای دیجیتال به آنالوگ
  • مدار الکتریکی در انتهای ورودی و خروجی
  • عملکرد پروسسورها

عملکرد این پردازشگر به این صورت است که اول سیگنال و اطلاعات صوتی به وسیله ورودی‌ها برای ویرایش شدن به پروسسور منتقل میشود و بعد از آن سیگنال آنالوگ آن را پردازش میکند و بعد به وسیله مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال به اطلاعات دیتا تبدیل میشود و بعد برای انجام محاسبات و تغییرات به پردازنده مرکزی وارد میشود و در آنجا تحت محاسبات و تغییراتی به وسیله نرم افزار قرار میگیرد و بعد به مبدلهای دیجیتال به آنالوگ هدایت میشود و تبدیل به سیگنال میشود و برای استفاده به همه آمپلی فایرها از جمله  آمپلی‌فایر بوستر با ورودی آنالوگ وارد میشود، باید توجه داشته باشید که اطلاعات دیتا در خروجی پروسسورها باید باشد و در مرحله آخر تبدیل به سیگنال آنالوگ انجام نمی‌پذیرد.

اجزای تشکیل دهنده پروسسور

در زمانی که اطلاعات ورودی به صورت دیتا باشد این اطلاعات مستقیما به پردازشگر مرکزی منتقل میشود و در آنجا به وسیله نرم افزار تحت محاسبات و تغییرات به وسیله کاربر قرار می‌گیرد و بعد از آن دوباره به مبدلهای دیجیتال به آنالوگ منتقل میگردد و تبدیل به سیگنال آنالوگ برای استفاده در آمپلی‌فایرها با ورودی آنالوگ میشود، اگر که کاربر نیاز داشته باشد که اطلاعات دیتا در خروجی پروسسور داشته باشد در مرحله آخر تبدیل به سیگنال آنالوگ انجام نمی‌گیرد.

ورودی سیگنال صوتی در حالت آنالوگ به چند صورت است؟

ورودی سیگنال صوتی در حالت آنالوگ به دو صورت ولتاژ پایین و ولتاژ بالا است، در سیستم صوتی ماشین معمولا به وسیله پورتRCA منتقل میشوند، زمانی که ولتاژ بالای 10 ولت باشد آن را به نام ولتاژ بالا می‌نامند که توسط کابل‌های اسپیکر منتقل میشود، خروجی بلندگوی رادیو پخش‌ها جز سیگنالهای بالا به حساب می‌آیند و ورودی اطلاعات دیجیتال در پروسسورها به صورت پورت‌های استاندارد کواکسیال و اپتیکال است که قابلیت اتصال انواع پلیرهای مجهز به خروجی‌های اپتیکال و کواکسیال را امکان پذیر می‌کند.

نرم افزار رابط کاربری پروسسور

رابط کاربری پروسسورها به صورت نرم‌افزاری بر مبنای سیستم عامل‌های مختلف عرضه میشوند و تمامی تنظیمات ورودی و خروجی و تغییرات از طریق این رابط امکان پذیر میشود.

مهمترین عامل در عملکرد یک پردازشگر صوتی نرم افزار منطبق بر سخت‌افزار است که نیاز به تیم طراحی قدرتمند است که بسیاری از پروسسورهای موجود در بازار با وجود داشتن سخت‌افزارمناسب، نرم‌افزارهایی با باگ و ایرادهای فراوان هستند که این مشکل باعث دردسر بسیار برای کاربرخواهد شد.

داشتن نرم افزار قوی یکی از ارگان مهم در پردازشگرها است

مصرف کنندگان به وسیله نرم‌افزار به تعریف کاملی از ورودی و خروجی را میتوانند برسند و انواع فیلترها واکولایزر را بر روی هر کانال اعمال میشود.که علاوه بر آن امکان تحلیل اکوستیکی محیط و چیدمان پخش و باند از طریق (real- time analyzer) RTA در بعضی از نرم‌افزارها گنجانده شده‌اند، تامیزان تاخیر حاصل از زوایای نصب و منتشر کردن امواج را در محیط را جبران کند و شنونده را در مرکز انتشار صدا قرار بدهند.

استفاده از جزییات تنظیمات پروسسورها کاملا تخصصی است و نیاز به اطلاعات و تخصص دارد.

پردازشگر

چه زمانی نیاز به یک پردازشگر است؟

  • رادیوپخش فابریک ماشین که به وسیله ارتباط گسترده با شکل ظاهری ماشین امکان تعویض آن وجود ندارد
  • رادیوپخش فابریک که فاقد پروسسور است و فقط به عنوان پلیر استفاده میشود.
  • برای استفاده از پروسسورهای بسیار پیشرفته برای مجموعه صداهای باکیفیت High Resolution
  • برای استفاده از پردازشگرها برای ارتقا بخشیدن به امکانات صوتی رادیو پخش برای رسیدن به کیفیت صدای بهتر