برای اینکه از سیستم صوتی خودرو بهترین صدا به گوش برسد و برای بهبود عملکرد سیستم صوتی بهترین کار این است که بخش‌های مختلف آن را عایق کنیم.
چگونه خودرو خود را عایق کنیم؟

برای این کار ابتدا باید بدانیم عایق چیست و چند نوع از آن وجود دارد و کاربردهای آنها چیست؟

انواع عایق‌های صوتی خودرو:

به‌صورت عمده عایق‌های خودرو به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

اولین دسته که بیشترین کاربرد را دارد دمپینگ مت است که بر پایه قیر و موم ساخته‌شده است و روی آنها یک لایه آلومینیوم می‌پوشاند. تمام این عایق‌ها خاصیت چسبندگی دارند و برای این علت از انعطاف‌پذیری بالایی را دارند و می‌توانند تمامی روزنه‌ها را بپوشاند و به خوبی تمام نقاط را عایق کرد.
دومین دسته از عایق‌ها، دیفیوزرها هستند که از نوع فوم و اسفنج فشرده است که به آن فوم شانه تخم‌مرغی هم میگویند.

بیشترین کاربرد آن در عایق کردن دیوارهای آکوستیک و سالن‌های نمایش است که فقط خیلی جزئی در خودرو استفاده می‌شود، کاربرد دیفیوزرها به حالت قله‌ای مانند و برآمدگی‌های آن باعث شکست امواج صوتی و بازگشت آنها به فضای اطراف می‌شود.

به‌صورت معمول از این عایق‌ها در داخل خودرو پشت اسپیکرها، محیط داخلی ساب باکس برای صاف کردن امواج رفت و برگشتی در ساب ووفرها استفاده می‌شود، این عایق‌ها خودچسب هستند ودر زمان استفاده هیچ‌گونه کثیف کاری و آلودگی ندارند، دیفیوزرها معمولاً در ورق‌هایی به طول یک متر و عرض 50 سانت در بازار به فروش می‌رسند.

وظیفه اصلی عایق‌های صوتی

در کل هدف اصلی عایق‌های صوتی اکوسبیک کردن داخل اتاق خودرو است، این کار علاوه بر اینکه بر کیفیت و شفافیت سیستم صوتی خودرو اثر دارد و باعث بهبود بخشیدن به آن می‌شود.

همچنین می‌تواند اثر بسیاری هم در کاهش سروصداهای محیط خارجی خودرو به‌ویژه صدای حرکت چرخ خودرو را بر روی سطح آسفالت کاهش می‌دهد.
بیشترین کاربرد این عایق‌ها در سیستم ماشین می‌باشد و باعث کاهش نویز اضافی و عملکرد بهینه سیستم می‌شود.

اولین وظیفه این عایق‌ها یا دمپینگ ها کاهش خرابی صدا به‌خصوص در اسبیج جلوی خودرو است که معمولاً از اسپیکرهای با حجم صدای زیادتری استفاده می‌شود.

وظیفه بعدی آن به علت چگالی بالا در جلوگیری از لرزش‌های ورق‌های بدنه ماشین به‌ویژه در درهای خودرو و سقف آن‌که ناشی از به یس ها و لرزشهایی که اسپیکرها تولید می‌کنند را خنثی می‌کنند و هرچه این لرزش‌ها در بدنه خودرو بیشتر باشد صدا بیشتر خراب می‌شود و کیفیت آن نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند.
خاصیت ژله‌ای بودن دمپینگها باعث کاهش طول‌موج امواجی می‌شود که به بدنه خودرو برخورد می‌کنند، می‌شود و باعث می‌شود که در زمان برگشت این امواج جذب بشوند و نویزهای اضافی آن از بین برود و صدا با کیفیت مطلوب‌تری به گوش برسد.

باید توجه داشت که از دمپینگ ها یا عایق‌ها همواره در سیستم‌های کیفیتی و قدرتی استفاده می‌شود و مختص سبک خاصی نیستند و بیشترین عملکرد آن درون درها و کف کابین و سقف خودرو و در صندوق‌عقب ماشین است که به علت هزینه و دردسرهایی که برای عایق کردن سقف و کف خودرو است اکثراً از آن چشم‌پوشی می‌شود