سیستم  صوتی خودرو اگر حتی به صورت حرفه ای نصب شده باشد باز باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بهترین بازدهی را از سیستم ماشین خود بگیرید این کار بسیار مهم است. برای یادگیری تنظیم سیستم ماشین و تنظیم آمپلی فایر در ادامه این نوشته با بی اف کالا همراه باشید. 

 

تنظیم آمپلی‌فایر

با تنظیم آمپلی‌فایر سیستم پخش و باند خودرو به حداکثر بازدهی و کیفیت را خواهد رسید و این امر بسیار مهم است که راههای چگونگی تنظیم آن را به بهترین صورت بدانیم.

متداول‌ترین اشتباهی که در مورد تنظیم ‌آمپلی‌فایر وجود دارد این است که اکثرا کاربران فکر می‌کنند که برای رسیدن به حداکثر توان و قدرت آمپلی‌فایر هر چقدر بیشتر پیچ تنظیم را باز کنند بهتر است، این کار درست نیست.

تنظیم آمپلی فایر

 

کلید slave/master روی آمپلی‎‌فایر:

کاربرد این کلید زمانی است که بخواهید یک آمپلی‌فایر را به یک آمپلی‎‌فایر دیگر با مشخصات یکسان که هر دو از یک برند و از یک مدل باشند متصل کنید. با این کلید میتوانید توان دو آمپلی‌فایر را با هم جمع کنید و در خودروهای همایشی بیشتر کاربرد دارد.

 

کلید phase در آمپلی‌فایر:

این کلید فقط برای تغییر قطب‌های ورودی ساب و ساب‌هایی که به آمپلی‌فایر متصل هستند کاربرد دارد.

از ساب برعکس revers به دو دلیل استفاده میشود:

  1. ‌زمانی که بخواهید از لیتراژدقیق باکس استفاده کنید، چونکه حضور ساب درون باکس فضای داخلی باکس را اشغال میکند و کمی لیتراژ باکس را برهم میزند.
  2. برای زیبایی و فقط برای جنبه‌ی نمایشی آن

 

Lpf چیست؟

Lpf که مخفف عبارت low pass fiter است که به عنوان یک سقف یا یک تعیین کننده حد نهایی استفاده میشود.

به وسیله آن به فرکانسهای بالاتر از مقداری که تعیین میکنید اجازه عبور داده نمی‌شود.

این تنظیم برای این طراحی شده تا فرکانس‌هایی که ساب نمیتواند اجرا کند یا در صورتی که اجرا کردن آن به سیستم شما آسیب میزند را فیلتر کند.

نمیتوانید عدد دقیق و مشخصی را تعیین کنید زیرا بسته به ساب به آمپلی‌فایری که در اختیار دارید بستگی دارد و متغییر است ولی معمولا رنج بین 80 تا 120 هرتز است.

زمانی که وسیله های دیگری بجز ساب در اختیار دارید مثل باندها، میدرنج‌ها و غیره، فرض کنید که باندهای درب‌ها و طاقچه توان تولید فرکانس‌های پایین‌تر از 120 هرتز را ندارد، این وظیفه تولید فرکانس‌های زیر 120 هرتز را باید به ساب سپرد و lpf را روی 120 تنظیم کنید، اما چنانچه روی 80 هرتز تنظیم شود بین این دو عدد فرکانس مرده به وجود می‌آید، این اتفاق بد نیست اما برای افرادی که خواهان بهترین تنظیم ممکن برای سیستم صوتی خود برسند بهتر است از به وجود آمدن بازه فرکانس مرده جلوگیری کنند.

 

Bass boost آمپلی‌فایر:

بیس بوست به معنای تقویت کننده بیس است و چیزی از این اسم بر می‌اید این تنظیم هر فرکانسی که برایش فرستاده می‌شود را تقویت میکند.

پیشنهاد میکنیم که اصلا از این تنظیم استفاده نکنید و روی0باقی بگذارید، چونکه در صورت استفاده نادرست به راحتی می‌تواند ساب شما را نابود کند.

بیس بوست در مواقع خاص مانند موزییک‌های تست بیس یا موزییک‌هایی با ویبره و بیس ممتد بیشترین کاربرد را دارد.

در بعضی از آمپلی‌فایرها یک ریموت کابلی تعبیه شده است تا در زمانهای لزوم میزان بیس بوست را موقتا بتوان افزایش داد و پس از اتمام موزیک دوباره به حالت 0 بازگردانید.

زمانی که به موزیک‌های عادی و یا ایرانی گوش میدهید همیشه بیس بوست را روی 0 قرار دهید این نکته را رعایت کنید.

تنظیم subsonic در آمپلی فایر:

تنظیم سابسوتیک مانند HPF برخلاف LPF که توضیح دادیم به فرکانس‌های پایین‌تر از نقطه تعیین شده اجازه عبور نمی‌دهد.

این تنظیم به ساب اجازه نمی‌دهد تا در حین کار خودش را نابود کند و از حد مجاز عبور کند.

فکر کنید که بازه فرکانسی یک ساب که توسط شرکت سازنده تعین شده است 150تا 20 هرتز است، این عدد به این معنی است که این ساب برای اجرای

فرکانس‌های پایین تر از 20هرتز طراحی نشده است و برای محافظت از ساب باید SUBSONIC را روی 20هرتز تنظیم کنید.

بعضی از سازندگان و صاحب نظر حتی توصیه می‌کنند که SUBSONIC را روی 25هرتز تنظیم کنید،چونکه اگر دور نهایی یک موتور 7000دور باشد شرکت سازنده محدوده قرمز را از 6800دور تعیین میکنند و لزوما به این معنی نیست که روی مرز حرکت کنید.

مقدار پیشنهادی برای اکثر ساب‌ها 20 تا 25هرتز است.

تنظیم گین(GIN)

برخلاف تصور اکثریت و در چیزی که به نظر می‌رسد گین یک وسیله تنظیم حجم صدا و تنظیم ولوم نیست.

اکثرا با اسم‌های مانند INPUT SENSITIVITY، INPUT LEVEL و ... شناخته میشود، اما با هر اسمی خوانده شود، در کل وسیله‌ای برای سازگار کردن خروجی منبع صدا مثلا رادیو پخش ماشین با آمپلی‌فایر است.

راههای زیادی برای اینکه گین را تنظیم دقیق آن وجود دارد مثل اسیلوسکوپ، مالتی متر(ولت‌ متر، اهم مترو...) اما رایجترین و ساده‌ترین روش تنظیم گین روش شنیداری است، اما ممکن است که این دقیقترین روش نباشد.

برای اینکه بصورت شنیداری آن را تنظیم کنید ضبط را تا 90% باز کنید، مثلا برای پایونیرهایی که ولوم آن‌ها 62 تایی است روی55 تنظیم کنید و دستگاه کنوودهایی که ولوم آنها 35 است روی 32 تنظیم کنید و گین را باز کنید تا جایی که صدا خراب شود یا صدا از حالت استاندارد خارج شود زمانی که درهم ریزی به وجود آمد گین را میبندیم تا جایی که دوباره صدا با کیفیت شود، اینجا بهترین موقعیت قرار گیری گین آمپلی‌فایر است.

نکته مهم درمورد تنظیم گین آمپلی‌فایر:

گین را حداکثر تا موقعیت ساعت 11باز کنید، چونکه معمولا از این نقطه بیشتر سیگنال صدا خراب میشود و کلیپ میشود و به دستگاه و بلندگو –ساب –میدرنج و ... آسیب خیلی جدی وارد می‌شود.