چگونه میتوان از بلندگو و باند خودروی خود محافظت کنید؟

بلندگو امروزه بیشترین کاربرد را دارد از این وسیله علاوه بر خودروها در همایش‌های بزرگ و مراسم‌ها و گوشی‌ها و... استفاده میشود. بلندگوی اصل بسیار گران و با ارزش است و همچنین امکان پیدا کردن اصل آن کم است و شاید هم نایاب باشد.

محافظت از بلندگوها بسیار با اهمیت است وبه دلیل اینکه وسایل صوتی و تصویری گران است، حتما باید از آن بیشتر محافظت کرد تا بتواند مدت زمان بیشتری کار کند و خراب نشود.

نابودگران باند و بلندگو

گرما

تاثیر گرما بر بلندگو

گرما یکی از اصلیترین قاتلین بلندگو است. وقتی که یک تیوتر یا یک ساب ووفر کار میکنند به علت اینکه جریان الکتریکی از سیم‌پیچ‌ها عبور میکند، گرما تولید می‌شود. چنانچه گرمای تولید شده دفع نشود یا آن به وسیله عواملی در محیط افزایش پیدا کند میتواند بزرگترین قاتل بلندگو بشود و باعث نابودی و از رفتن باند شود. اگر از بلندگو در صداهای بلند استفاده شود جریان عبوری آن بیشتر می‌شود و باعث افزایش گرمای آن میشود، اگر خودرو در آفتاب پارک شده باشد و به موزیک با صدای بلند گوش کنید سبب میشود که لاکهای سیم پیچ باند آب شود وبلندگو خرخر کند و صدای ناهنجاری ایجاد شود.

صدای ولوم بالا

صدای بالای بلندگو

زمانی که با صدای بلند به موسیقی گوش میدهید امکان دارد به صفحه دیافراگرام آسیب وارد شود.

یک صفحه دیافراگرام باید تا حد ممکن سبک باشد، بخصوص در فراکانس‌های بم.

دریافراگرام از موادی مانند کاغذ فشرده درست شده است و این سبب محدود در سوراند آن میشود و باید در سوراندها انعطاف پذیر باشند و سبک باشند و بتوانند ارتعاشات بالا را تحمل کند.

زمانی که با ولوم بالا به صوت گوش میدهید یک موج مانندی سبب لرزش میشود و امکان پاره شدن لایه‌های کاغذی و آسیب رسیدن به بلندگو میشود.

آب و آفتاب

تاثیر آفتاب بر باند ماشین

بسیاری از دیافراگرام، ووفرها از جنس کاغذ است و لایه محافظ ندارند. اگر آب به آن نفوذ کند باعث پوسیدگی و تغییر شکل صفحه یا خشک شدن آن و از دست رفتن خاصیت ارتجاعی صفحه میشود و در نتیجه بلندگوها صدای خش خش میدهند.

آفتاب نیز مانند آب میتواند به بلندگوها آسیب بزند.

تابش آفتاب سبب پوسیدگی صفحه باند میشود، مخصوصا اگر نور به صورت مستقیم به بلندگوها برسد. برای جلوگیری از این اتفاق میتوان از لایه محافظ استفاده کرد و با استفاده از روکش 10 سال میتواند به عمر باند شما اضافه کند.

گرد و غبار

اثر گرد و غبار بر بلندگوی ماشین

گرد و غبار یکی دیگر از عوامل آسیب زدن به باند و بلندگوی سیستم صوتی ماشین است و سبب میشود که صدای پخش شده از ضبط وصوت خودرو مخدوش شود و همچنین باعث ایجاد ظاهری زشت و خاکی در باندها شود.

اگر محیطی که باند در آن استفاده میشود گردو غبار زیاد باشد باعث این میشود که ذرات گردو غبار علاوه بر باند به ساب باکس بلندگو هم نفوذ کند و مجراهای وویس کویل را مسدود کند و صدای خر خر ایجاد شود. باندهای جلو بیشتر در برابر گردو غبار حساس هستند.

برای مانع شدن از این کار بهتر است از لایه‌های محافظ استفاده شود.

اکولایزر غیرطبیعی

بهترین حالت برای پخش حالت فلت است، یعنی هیچ اکولایزری به سیستم ندهید. گوش دادن به صدای غیرطبیعی آهنگ و بالابردن اکولایزرها به آمپلی فایرها ضرر میرساند و ظرفیت آن را اشباع میکند و باعث از بین رفتن کیفیت صدای رادیو پخش ماشین میشود.

آسیب‌های مگنت‌ها

آسیب‌های مگنت‌ها

مگنتها نئودمیومی، جدیدتر، گران‌تر، کوچکتر، سبکتر و دارای عمر بیشتری هستند ولی مگنتهای قدیمی، ازمواد فریتی درست شده و سنگینتر است و بسیار شکننده و ترد است.

نابودگر این مگنت ضربه است، اگر چه که محکم در بین دو صفحه فلزی قرار گرفته است ولی باز هم خیلی ترد است و به راحتی میشکند. اگر به این مگنتها نگاه کنید لبه های آنها شاید پریدگی‌های وجود دارد را ببینید، که از ضربه دیدن بلندگوها محافظت میکند.

گرما نیز یکی از نابودگران مگنتهاست، گرمای بخاری یا هر وسیله گرمایشی باعث از دست رفتن قدرت مگنت میشود.

از دیگر چیزهایی که باعث از رفتن مگنتها میشود میدان مغناطیسی است. میدان مغناطیسی حاصل از سیمهای برق نیز برروی مگنت تاثیر میگذارد، باید از قرار دادن بلندگوها در مکان‌هایی میدان مغناطیسی قوی دارد اجنتناب کنید.