تیونینگ به معنای ارتقا دادن یا تنظیم خودرو می‌باشد. به عبارتی دیگر هنگامی که شما خودرو را تیون می‌کنید و تغییراتی را در آن ایجاد می‌کنید به معنای تیون کردن می‌باشد. این اصطلاح در بین افراد حرفه‌ای و ماشین باز بسیار متداول است. برخی از افراد تصور می‌کنند که تیونینگ خودرو فقط در ظاهر آن می‌باشد. در صورتی که شما می‌توانید مشخصات فنی آن و یا هر دو را تیون کنید و یک خودروی جدید بسازید. اغلب افراد تمایل دارند که خودروی آن‌ها در مقایسه با سایر خودروها خاص و ویژه باشد.

معمولا کسانی که عاشق رانندگی هستند این کار را به دست افراد کاربلد می‌سپارند تا تغییراتی که نیاز می‌باشد بر روی خودروی آن‌ها اعمال کنند. در بسیاری از موارد، خودروی تیون شده، قابل مقایسه با نسخه اصلی خود نیست و کیفیت و زیبایی آن به شدت افزایش پیدا کرده است. توجه داشته باشید که اگر قصد ایجاد تغییرات در بخش فنی را دارید حتما به افرادی مراجعه کنید که در این حوزه از مهارت کامل برخوردار هستند. زیرا در بعضی از مواقع مشاهده شده که دستکاری در بخش فنی توسط افراد غیر حرفه ای، صدمات زیادی به خودرو وارد کرده است.

تیونینگ به چه معناست؟

تیونینگ به چه معناست؟

هنگامی که صحبت از تیونینگ می‌شود به معنای ارتقا دادن بخش‌های مختلف خودروست. بخش داخلی و خارجی خودرو تغییرپذیر است. به این معنا که می‌توانید خودرو را از لحاظ فنی و ظاهری تغییر دهید. در حال حاضر افرادی که در این حوزه کار می‌کنند و به عنوان تیونر شناخته می‌شوند از درآمد بسیار بالایی برخوردار هستند. زیرا اغلب جوانان و ماشین بازها تمایل دارند تا خودروی آن‌ها نسبت به خودروی سایرین از تمایز بالاتری برخوردار باشد. تیونینگ دارای مزایا و معایبی می‌باشد که اگر آن را به افراد حرفه‌ای بسپارید از معایب آن کاسته خواهد شد.

جالب است بدانید که این واژه خودرو برای نخستین بار در قرن گذشته مورد استفاده قرار گرفت و آن هم در میان ماشین بازها و عاشقان خودرو بود. در آن زمان، هدف از ارتقا خودرو، بالا بردن توان فنی آن‌ها بود نه تغییرات ظاهری. اما به مرور زمان این تغییرات در نما و بدنه خودرو نیز انجام شد و اکنون محبوبیت بسیار زیادی دارد.

موارد تیونینگ خودرو

موارد تیونینگ خودرو

تغییر در بخش فنی: ایجاد تغییرات در بخش ظاهری می‌تواند نمای اسپرت‌تری به خودرو ببخشد. اما قطعا تغییرات فنی احساس لذت بخش‌تری در حین رانندگی به شما منتقل خواهد کرد. ارتقای بخش فنی در بسیاری از قسمت‌های خودرو مانند سیستم ترمز، موتور و… امکان‌پذیر است.

فنی

شما می‌توانید خودرو را به فیلتر هوای خنک کننده مجهز کنید تا هوا و اکسیژن کافی به موتور وارد شود و احتراق در بهترین حالت خود رخ دهد. یکی دیگر از کارهایی که به منظور تیونینگ خودرو انجام می‌شود کاهش وزن آن می‌باشد. زیرا خودروهای سبک از شتاب بیشتری در حین رانندگی برخوردار هستند.

از مهم‌ترین کارهایی که در تیون کردن خودرو انجام می‌شود و افراد علاقه زیادی به آن دارند استفاده از توربوشارژ یا سوپرشارژ می‌باشد. زیرا این آپشن سبب افزایش قدرت و گشتاور موتور تا ۵۰٪ می‌باشد. همچنین علاوه بر تغییراتی که در سر اگزوز انجام می‌شود می‌توانید بخش‌های داخلی آن مانند کاتالیزور، لوله و مسیر خروج دود را نیز بهبود ببخشید. همان طور که می‌دانید خودرو دارای یک بخش مرکزی به نام ECU می‌باشد که اغلب دستورها از آن صادر می‌شود. ارتقا دادن ECU تاثیر بسیار زیادی در قدرت و توان موتور دارد.

غیر فنی

یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد تغییر در کابین خودرو، تعویض صندلی هاست. در بسیاری از مواقع رانندگان ترجیح می‌دهند علاوه بر تغییر روکش، صندلی‌ها را نیز تعویض کنند. اما با تغییر روکش به تنهایی نیز، تغییرات چشمگیری در کابین داخلی خودرو به وجود می‌آید. در حال حاضر صندلی‌ها می‌توانند آپشن‌های گرمایشی و سرمایشی نیز داشته باشند.

تیونینگ خودرو شامل تغییر در سیستم صوتی و تصویری خودرو نیز می‌شود. برخی از خودروها به صورت فابریک دارای سیستم رادیوپخش هستند. اما این سیستم آپشن خاصی محسوب نمی‌شود و افراد تمایل دارند با خرید آمپلی فایر قدرت صدای خروجی از باند را افزایش دهند. همچنین خرید مانیتور پشت سری، کامپوننت و… نیز می‌تواند تغییرات بسیار محسوسی در کابین داخلی به وجود آورد. برخی از سیستم‌ها با نصب خازن می‌توانند قدرت بیشتری در پخش صوت داشته باشند. نصب ساب باکس نیز از دیگر اقداماتی است که در این خصوص انجام می‌شود. برای استعلام قیمت ساب باکس به فروشگاه بی‌اف کالا مراجعه کنید.

واقعیت این است که خرید مانیتور پشت سری و نصب آن فقط جنبه زیبایی ندارد. بلکه می‌تواند نقش مهمی در امنیت خودرو نیز ایفا کند. زیرا فضای خوبی برای رویت کردن پشت سر و کاهش احتمال تصادف ایجاد خواهد شد.

آیا ارتقا سیستم صوتی نیز تیونینگ محسوب می‌شود؟

آیا ارتقا سیستم صوتی نیز تیونینگ محسوب می‌شود؟

بله. ارتقا سیستم صوتی خودرو نیز تیونینگ محسوب می‌شود. زیرا از تجهیزات مختلفی مانند آمپلی فایر، کامپوننت، خازن و… برای تقویت صدا استفاده می‌کنید. لذت شنیدن موسیقی با بهترین کیفیت در حین رانندگی بسیار لذتبخش خواهد بود. در مطالب قبلی شما را با جوانب مختلف این موضوع و اجزای سیستم صوتی و تصویری خودرو آشنا کردیم.

هدف از تیونینگ خودرو چیست؟

هدف از تیونینگ خودرو چیست؟

در یک جمله می‌توان گفت که هدف از این کار ایجاد تغییرات به منظور راندمان بهتر از موتور خودرو می‌باشد. اما شرکت‌های خودروساز از انجام این کار هراس دارند. چون تصور می‌کنند که این امر می‌تواند عمر مفید خودرو و بخش‌های مختلف آن را کاهش دهد. به همین دلیل شرکت‌های خودروساز، محصولات خود را بر طبق استانداردها تولید می‌کنند و افراد بر اساس تمایل خود می‌توانند بخش‌های مختلف آن را ارتقا دهند.

مزایا و معایب تیونینگ

معمولا افراد به سراغ ارتفاع زدن خودرو می‌روند. منظور از ارتفاع زدن یعنی کاهش ارتفاع خودرو تا حدی که به سطح زمین برسد. از مهم‌ترین معایب این کار، حرکت بسیار خشک و ایجاد ضربه به اتاق در حین رانندگی می‌باشد. همچنین زمان عبور از سرعت گیرها، موانع و دست اندازها به زیر خودرو ضربه وارد خواهد شد. اگر قصد رانندگی طولانی مدت با خودرو دارید بهتر است اموری مانند ارتفاع زدن را انجام ندهید زیرا به دلیل ضربات و تکان‌های شدید به ستون فقرات شما آسیب وارد می‌شود. اگر تیونینگ توسط افراد حرفه‌ای انجام نشود سبب خراب شدن جلوبندی خودرو خواهد شد و استهلاک آن بیشتر می‌شود.

مزایای تیونینگ خودرو شامل افزایش زیبایی ظاهری، بالا بردن میزان فرمان پذیری، بهبود وضعیت آیرودینامیک و بادشکنی آن و بهبود عملکرد خودرو در پیچ‌های تند می‌باشد.