شرکت پایونیر امروزه در تولید سیستم‌های صوتی خودرو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هاست، این شرکت ژاپنی که امروزه سهم زیادی در فروش بازار سیستم ماشین دارد حتی بالاتر از شرکت‌هایی مانند سونی، کنوود یا جی وی سی قرار دارد.

این شرکت چندملیتی و متخصص در تولید و ساخت انواع محصولات صوتی و تصویری است و در تاریخچه پایونیر توسط توزومو ماتسوموتو در سال 1938 به‌عنوان یک تعمیرگاه رادیو وبلندگو (اسپیکر) در شهر توکیو ژاپن تأسیس شد.مدیرعامل فعلی آن سوسیومو کوتانی است. همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دیسک‌های نوری و صفحه‌های نمایش و محصولات نرم‌افزاری در جهان است.

آقای ماتسوماتو که یک موزیسین و موسیقی‌دان بود در گاراژ خانه‌اش به کمک همسر خود به تعمیر بلندگوها می‌پرداخت، او هرگز تصورش را نمی‌کرد که یک روز بتواند بزرگترین تولیدکننده و یکی از قطب‌های اصلی سیستم‌های صوتی و تصویری خودرو بشود.

او در سال 1937 شرکتی را تأسیس کرد که در ابتدا در آن فقط بلندگو تعمیر می‌کرد ولی بعدها به طراحی و تولید بلندگوها پرداخت او این شرکت را به خاطر علاقه‌ای که موزیک داشت از نوعی وسیله موسیقی (چنگ) برای آرم شرکت خود انتخاب کرد. پایونیر درواقع یکی از شرکتهای پیشگام الکترونیکی در جهان می‌باشد که سهم زیادی در بازار فروش در سراسر دنیا دارد و محصولات آن در بیش از 100 کشور جهان به فروش می‌رسد.

 

تاریخچه پایونیر

 

آقای ماسوماتو در سال 1961 اسم شرکت را به پایونیر تغییر داد و آرم شرکت را به شکل اختصاری به اهم شبیه شد. 

این شرکت در سال 1961 پخش و باندهایی را برای ماشین طراحی کرد که مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. این موجب شد تا درزمینهٔ ماشین فعالیت بیشتری داشته باشد.

بعدها این شرکت در سال 1975 اولین پکیج مخصوص خودرو را که شامل آمپلی فایر، کاست، تیوتر، اکولایزر و غیره بود را وارد بازار کرد. 

در سال 1984 اولین رادیو پخش سی دی خودرو را معرفی کرد و در سال 1997 اولین سیستم صفحه‌نمایش oel در caraudio را با مدل DEH-P9250 را عرضه کرد که در ایران با مدل KEH-P8850 معرفی شد که به‌اشتباه demo دار معروف شد.

پایونیر با گذشت زمان و با تمرکز بر روی سیستم‌های صوتی و تصویری به یکی از بزرگترین غول‌های این رشته تبدیل شد و توانست تأثیر زیادی در بازار این تجهیزات بگذارد و درزمینهٔ سیستم‌های خودرو، سیستم‌های خانگی و دی جی و هم سیستم‌های ماهواره‌ای فعالیت دارد.

پایونیر توانست نخستین سیستم استریو مجزا را در سال 1962 را معرفی کند این دستگاه بسیار موفق بود و به فرمت استاندارد صنعت استریو تبدیل شد این موفقیت دروازه‌ای برای ورود به بازار خارج کشور شد و برای همین شعبات دیگری در اروپا و آمریکا تأسیس کرد.

این برند در ایران درزمینهٔ سیستم‌های ماشین بیشتر از هر مارک دیگری شناخته‌شده است این شاید به خاطر قدمت 40 ساله حضور در ایران و همچنین تنوع بالا محصولاتش است.

پخش پایونیر در سال 1344 توسط مهندس گیریگوریان وارد ایران شد و این محصول شاید قدیمی‌ترین نمایندگی صوتی و تصویری در ایران باشد.