با بلندگوی آسیب دیده خودرو چه باید کرد؟

تمامی سیستم‌های صوتی و تصویری هر چقدر هم باکیفیت بالا و اصل باشند، به مرور زمان دچار فرسودگی میشوند. کسی که علاقه زیادی به گوش کردن آهنگ با صدای بلند دارد، روزی میرسد که بلندگوی سیستم ماشین او دچار مشکل می‌شود.

از جمله این مشکلات امکان منفجر شدن بلندگوی ماشین است، بلندگوی منفجر شده یکی از رایجترین مسایل برای سیستم پخش ماشین است، برای بررسی این مشکل ابتدا ضبط را خاموش کرده بعد بلندگو را بررسی میکنند تا ببینند یک یا چند بلندگو دمیده یا منفجر شده است، تا بتوان آنها را تعمیر یا تعویض کرد.

بلندگوی منفجر شده بیشتر زمانهایی رخ میدهد که مصرف کننده بلندگوی ماشین خود را تحت فشار زیادی میگذارد و یعنی عادت دارد با صدای بلند و در مدت زمان طولانی از سیستم خود استفاده کند، بعد از مدتی از اسپیکرها صدایی شبیه خس خس میشنود، این اتفاق اکثرا در بلندگوها و اسپیکرهای ارزان قیمت کارخانه‌ای اتفاق میفتد.

برای اینکه بتوان تشخیص داد که اسپیکر سیستم پخش و باند آسیب دیده است یا نه به این چند روش آن را امتحان میکنند:

بلندگوی آسیب دیده خودرو

با شنیدن صدای بلندگوها:

این روش از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین روشها است،

ابتدا باید با دقت قبل از هر کاری به صدای بلندگوها با دقت گوش کرد، اول یک صدایی که با باس بالا که برای شما آشناست را انتخاب کنید بعد با آن بازی کنید باید صدای اسپیکرها باید در حد مناسب باشد، اگر بلندگو احتمالا مشکلی داشته، به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. اگر صدای نگران کننده‌ای به گوش نرسد یعنی مشکل خاصی وجود ندارد.

مشکل بعدی امکان دارد که بلندگوی ماشین شما یک رنج صدای خاصی را ارائه ندهد.

چنانچه متوجه این مسئله شدید و فهمیدید که بلندگوی شما یک صدای پایین یا متوسط یا بالا را ندارد، برای اینکه متوجه شوید که پخش و باند مشکل دارد یا نه؟ باید صدا را تنها از یک اسپیکر گوش کنید و بعد با بقیه اسپیکرها ماشین مقایسه کنید، تا اینگونه بتوانید نتیجه بگیرید که کیفیت صدای کدام از اسپیکر مشکل دارد و باید تعویض شود.

روش بررسی بصری و فیزیکی بلندگوها:

شاید فقط تنها با گوش کردن به صدای بلندگوها نتوانید متوجه مشکل و صدمه وارده به بلندگوی خودروی خود شوید، حتی امکان این است که متوجه تفاوت فاحشی بین صدای بلندگوی سالم و منفجر شده بشوید. برای همین نیاز به بررسی دقیقتری است، و میتوان با بررسی بصری و فیزیکی بلندگو یه مشکل آن پی برد و متوجه شد که کدام از اسپیکرها سالم و کدام مشکل دارد.

آسانترین روش این است که به بلندگوها نگاه کرد، تا متوجه این بشوید که کدام یک از بلندگوها حرکت میکند و کدام نه؟

یک اسپیکر سالم همیشه به میزان‌های مختلف صدا دارای حرکت خواهد بود.

نکته مهم دیگر با لمس کردن آن است تا ببینید که بلندگو دارای ارتعاش است یا نه؟

اگر که بلندگو دارای مشکل باشد لرزش آن را حس نمی‌کنید.

برای اینکه بتوانید به مشکل بلندگو پی ببرید میتوانید از مولتی متر استفاده کنید.

باید همیشه در زمان کار با تجهیزات الکتریکی همیشه ایمنی را برای اینکه هرگونه آسیب احتمالی ایجاد نشود، ابزار را به یک بلندگو که هنوز به ضبط متصل است وصل نباید بکنید.
زمانی که میخواهید اتصالات را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا اتصالات شل شده یا مشکلاتی این چنینی دارد یا خیر؟

برای اینکه این مشکلات را رفع کنید باید اجزای اتصال بلندگو را محکم کنید.

استفاده از مولتی متر:

مولتی متز

در این مرحله بلندگوها را با یک مولتی‌متر بررسی میکنند تا به مشکل آن پی ببرند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید در مورد مولتی‌متر معمولا ولتاژ، جریان و مقاومت را اندازه میگیرند، عددی که بر روی صفحه آن نشان داده میشود باید بین 2/6 تا 4/3 باشد.

مولتی‌متر را به هر کدام از ترمینال بلندگوها وصل میکنند.

چنانچه 1.0 اهم را نشان بدهد اسپیکر کار میکند ولی اگر نهایت میزان صدا را نشان بدهد یعنی بلندگو دمیده یا منفجر شده است.

برآورد خسارت:

در این مرحله میتوانید مقدار خسارتی که به بلندگوی خودرو شما وارد شده را تعیین کنید، در این مرحله متوجه میشوید که آیا به یک اسپیکر نو نیاز است یا میتوان آن را تعمیر کرد؟

چنانچه سوراخی در بلندگوی ماشین شما وجود داشته باشد میتوانید با سیلر که برای استفاده در بلندگو طراحی شده آن را تعمیر کنید.

اگر اسپیکر شما یک اشک یا سوراخ بزرگ داشته باشد باید آن را تعویض کرد.

تکرار بررسی سلامت اسپیکرها:

در این مرحله بلندگوهایی که احساس میکنید مشکل دارند مراحل بالا را تکرار میکنید.

برای اینکه نتیجه بهتری دریافت کنید بهتر است تمامی بلندگوهای خودرو خود مانند ساب باکس و ساب ووفر را مورد بررسی قرار دهید، تا در صورتی که نیاز به تعمیر یا تعویض داشت انجام دهید.

چنانچه بلندگوی ماشین شما آسیبهای گسترده‌ای را داشت به این معنی است که شما باید تمام سیستم بلندگوی ضبط اتومبیل خودتان را تعویض کنید.

همیشه به صدای بلندگوهای ماشین دقت کنید تا اگر تفاوتی در کیفیت صدا در آن به وجود امد، آن را به صورت جدی مورد بررسی قرار دهید.

اگر خودتان نتوانستید علت مشکل به وجود آمده را پی ببرید حتما به یک متخصص و تکنسین صوتی مراجعه کنید.