زمانی که سیستم صوتی ماشین را نصب میکنید، امکان دارد که باتری ماشین دچار مشکل شود و ضعیف عمل کند، برای اینکه بر اثر شارژ و شارژ مدام ، باتری و دینام قدرت خود را از دست میدهد، این امر امکان دارد موجب از کار افتادن کلی باتری ماشین شود یا اینکه سایر قطعات مانند آمپلی فایر،رادیو پخش ،ساب ووفر و یا پخش و باند و سایر قسمتهای ضبط پخش آسیب ببیند و یا بطور کلی از کار بیفتد.

برای اینکه این اتفاقات در ماشین نیفتد از خازن در ماشین استفاده میشود.

خازن یک قطعه الکتریکی است که انرژی الکتریکی را در خود ذخیره میکند.

این قطعه توانایی ذخیره مقدار خاصی از انرژی را دارا میباشد که آن را با واحد فارد اندازه میگیرند.

این قطعه نمیتواند مانند باتری برق و الکتریسته تولید کند و فقط توانایی ذخیره آن را دارد.

این قطعه معمولا به شکل استوانه‌ای و یا مستطیل شکل تولید میشود، ولی ممکن است در اشکال دیگری هم تولید شود.

آن متشکل از صفحات هادی فلزی است که بوسیله یک عایق ( دی الکتریک) از هم جدا می‌شوند و از آن به عنوان یک منبع برق موقت استفاده میشود که میتواند برق مورد نیاز

سیستم پخش را در اختیارشان بگذارد.

نقش خازن در سیستم صوتی چیست؟

نقش این قطعه در سیستم صوتی برای تثبیت ولتاژ به آمپلی فایر است.

این قطعه در نقش حذف نویزگیر عمل میکند و میتواند در این کار کمی موثر عمل کند، خازن میتواند نویزهای از طرف دینام و ... را خنثی کند.

این وسیله بر دیگر قسمت‌های ماشین نیز اثر میگذارد.

خازن در کنار آمپلی فایر قرار میگیرد ولی در کل موازی با باتری اصلی و برق اصلی ماشین است.

نکاتی مهم در مورد خازن ماشین

در زمان استفاده این قطعه در سیستم ماشین باید این را بدانید که در ازای هر باتری بیش از 2 عدد خازن استفاده نکنید، زمانی که دو خازن استفاده کردید ولی باز برق ماشین کم آورد باید به سراغ باتری دوم بروید.

امکان دارد بعضی از این قطعات مانند(خازن‌های چینی، بوستر، مکسدرو...)برخلاف تبلیغی که برایشان میکنند عمل کنند و عددی که بعنوان ظرفیتش بررویش نوشته شده با ظرفیت اصلی آن فرق کند. این نکته برای محصولات با برند اصلی و معتبرمانند : هلیکس آلمان و... صدق نمیکند.

خازنهای ساده : این نوع بهتر از محصولاتی است که آپشن‌های مختلفی را دارند،مثلا محصولات علاوه بر پلاریته تغذیه، دارای ورودی ریموت از ضبط ماشین است که نیاز است آن را برای رقص نور، چشمک، نمایشگر ولتاژ و ... فعال سازی دوباره کرد.

این آپشنها فقط دارای ظاهر زیبا هستند ولی تاثیری بر کارکرد وسیله نمگذارد.

خازن در صندوق عقب نصب میشود و در اکثر مواقع اصلا دیده نمیشود، پس ظاهر زیبا کارایی برایش ندارد و استفاده از نوع ساده بهتر است.

در زمان نصب چنانچه ترمینال‌های خازن را به باتری وصل کنید، باعث میشود که جریان بسیار زیادی کشیده شود و امکان دارد باعث آسیب رسیدن به باتری و یا دیگر وسایل برقی ماشین شود.

در بسته بندی هر محصول یک مقاومت قرار دارد که باید اول منفی خازن را به بدنه ماشین وصل کنید و یک سر مقاومت را به مثبت باتری و سر دیگر را به مثبت خازن وصل کنید تا آن را شارژ کند و بعد مثبت باتری را مستقیما به خازن وصل کرده و آمپلی فایر را روشن کنید.

ریموت خازن، با ریموت آمپلی فایر مشترک است و سبب میشود که نمایشگر ولتاژ صوت سنج و دیگر امکانات محصول را فعال کند.

از خازن‌ها برای بلندگو، سوپر تیوتر ، تیوتر، میدرنج و در کل برای سیستم‎‌های صوتی ماشین استفاده میشود.