تقویت سیستم صوتی خودرو برای افراد که عادت به شنیدن صدای باکیفیت و ضبط و رادیو دارند بسیار مهم است. برای اینکه کیفیت سیستم صوتی خود را ارتقا دهید باید ترفندهایی را به کار ببرید برای این پروسه تدریجی می‌توانید ی سری کارهای کوچک و بزرگ انجام دهید.

برخی از این روش‌ها می‌تواند شامل به‌روزرسانی ابزارهای صوتی مانند: استفاده از یک سیستم صوتی جدید، نصب بلندگوها، استفاده از ساب ووفر باشد، آمپلی فایرها، استفاده از عناصری برای کاهش ارتعاش صدا باشد. اما روش‌های دیگری هم که می‌توانند باعث بهبود صدای سیستم ماشین شوند، مانند: بهبود فضای داخل ماشین که در درجه اول باید متمرکز بر از بین بردن موانع خارجی تا حد امکان باشد.

 

چگونه صدای بهتری در خودرو خود تجربه کنیم؟

 

بلندگوهای کارخانه‌ای را تعویض کنید.

از ساده‌ترین راه‌ها برای ارتقای سیستم صوتی خودرو، تعویض بلندگوهای کارخانه‌ای با مدل‌های باکیفیت بالا است. برای اینکار درصورتی‌که قصد دارید از بلندگوهای جدید به عنوان جایگزین برای بلندگوهای کارخانه‌ای استفاده کنید، حتماً باید باندهایی با همان ابعاد بلندگوی کارخانه تهیه کنید.

 

استفاده نکردن از کابل AUX

بهتر است که برای پخش صدا در ماشین از کابل AUX استفاده نکنید زیرا این کابل‌ها باعث افت سیگنال و همچنین باعث افزایش نویز می‌گردد، ولی اگر تصمیم به استفاده از این وسیله دارید بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و کابل با کیفیت‌تری تهیه کنید.

 

تقویت صدای سیستم ماشین

 

استفاده از فایل‌های صوتی باکیفیت و وضوح صدا

یکی از عوامل که باعث کیفیت صدای صوت ماشین استفاده از منبع صدای بی‌کیفیت است. مثلاً آگه شما موسیقی‌های زیادی در مجموعه خود دارید احتمال این است که آنها بیش از حد مورد نیاز فشرده شده باشند، با تغییر آنها به سطح فشردگی پایین‌تر و یا استفاده از فرمت‌های غیر فشرده می‌تواند تفاوت زیادی در کیفیت صدا ایجاد کنید، امروزه استفاده از فایل‌های صوتی با وضوح بالا یک گزینه قابل دسترس است.

 

اضافه کردن قطعاتی مانند آمپلی فایر یا پردازنده‌های سیگنال و اکولایزر

اضافه کردن آمپلی فایر و یا قطعات دیگری مانند یک پردازنده سیگنال یا اکولایزر معمولاً گران‌تر از عوض کردن بلندگوها و یا به‌روزرسانی آن می‌باشد، ولی با این حال یک آمپلی فایر می‌تواند به شما کمک کند که از بلندگوها بهترین بهره را ببرید و کیفیت صدای سیستم خودرو خود را ارتقا دهید.

اگر پخش و باند شما فابریک کارخانه باشد فاقد آمپلی فایر است، مهم است که از یونیت‌های با ورودی بلندگو استفاده شود، بهترین راه ارتقا آنها این است که از یونیت‌های دارای خروجی تقویت‌شده بهره ببرید.

اما استفاده از آمپلی هایی که دارای ورودی بلندگو است یک جایگزین مناسب می‌تواند باشد. و یکی دیگر از این گزینه‌ها استفاده از بلندگوهای دارای مبدل‌های خطی می‌باشد. از برترین برندهای امپلی فایر میتوان به آمپلی فایر بوستر و آمپلی فایر پریمیر اشاره داشت.

 

صدای ماشین

 

کاهش پارازیت منابع خارجی

بیشتر راهکارهای ذکر شده برای ارتقای کیفیت صدا مرتبط با ارتقای سیستم است. اما باید توجه کرد که سطوح صدا در اتومبیل نامنظم است.
حجم فضای داخلی یک ماشین هرگز با دینامیک خانه یکسان نیست ولی با استفاده از مواد خنثی کننده صدا می‌توانید این شرایط را بهبود ببخشید.