آمپلی فایر که به آن آمپ نیز گفته میشود دستگاهی است که کیفیت صدای خروجی سیستم صوتی خودرو را افزایش میدهد. آمپلی فایرها در سیستم ماشین برای تقویت صدای رادیو پخش به کار گرفته میشوند که سبب میشود صدا بدون افت کیفیت و بدون نویز پخش شود.

در واقع صدا برای پخش شدن ابتدا به آمپلی فایر ارسال میشود که در چند مرحله تقویت و تفکیک سازی روی آن انجام میشود که پس از آن این صدا به بلندگو در هر کانال ارسال میشود. به صورت کلی میتوان گفت که برای تقویت سیگنال های ضعیف آمپ بسیار مناسب است.

آمپ‎ها در انواع مختلفی وجود دارند که از دو لحاظ یعنی از نظر تعداد کانال و از نظر توان خروجی به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند که هر کدام ویژگی و کاربردهای مخصوص به خود را دارند.

 

انواع آمپلی فایر ماشین از نظر تعداد کانال

آمپ‌ها از نظر تعداد کانال به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند:

 مونو (تک کانال): در نوع مونو صدا از یک کانال تولید و پخش میشود بدین صورت که سیگنال‎های مختلف صوتی با یک دیگر ترکیب میشوند و یک کانال صوتی منفرد را تولید میکنند. مدل مونو برای ساخت ساب ووفر سیستم صوتی مورد استفاده قرار میگیرد زیرا که به راحتی فرکانس صدای بسیار مناسبی را برای ساب ووفر و ساب باکس ایجاد میکنند.

 استریو: این انواع دارای 2 کانال خروجی هستند. از این نوع برای راه اندازی یک جفت باند استفاده میشود زیرا که فیلترهای مناسبی برای راه اندازی باندها دارند. از این مدل میتوان در مواردی که قصد راه اندازی ساب ووفر با هزینه کم دارید نیز استفاده کنید.

 پلاس: این انواع دارای 3 کانال خروجی هستند که یک نوع مونو و یک نوع استریو دارند و کانال سوم یک ساب ووفر است.

 4 کاناله: در ساخت این انواع از دو آمپ استریو استفاده شده است و خروجی جداگانه‏ای برای ساب ووفر در آنها در نظر گرفته شده است. از این نوع میتوان برای راه اندازی دو جفت باند جداگانه، یک جفت باند همراه با ساب ووفر و همچنین یک جفت میدرنج و سوپرتیوتر استفاده کرد. در این انواع برای هر دو کانال تنظیمات جداگانه وجود دارد.

 5 کاناله: در این انواع دو نوع آمپ استریو و یک نوع آمپ مونو به کار گرفته شده است. این مدل برای کسانی مناسب است که میخواهند بلندگو را در استیج جلو و عقب و ساب ووفر را به صورت مجزا مورد استفاده قرار دهند.

6 کاناله: این نوع از 3 آمپ استریو تشکیل شده است. این مدل برای سیستم‏هایی مناسب است که در آن‎ها قطعات زیادی به کار گرفته شده است.

 

انواع آمپلی فایر خودرو از نظر توان خروجی

  1. اولترا: این انواع تقویت کننده‎ها که به اولترا میکرو معروف هستند سیگنال‏های صداهای ضعیف را تقویت میکنند و توانی در حد چند نانو ولت دارند.
  2. میکرو: سیگنال‎های بسیار ضعیف را تقویت میکند و توانی در حد چند میکرو ولت دارد.
  3. سیگنال ضعیف: سیگنال‎های متوسط را تقویت میکند و توانی در حد چند ولت و یا کمتر دارد.
  4. پر قدرت: تقویت صوتی سیگنال‎ها را با قدرت بسیار بالایی انجام میدهد.

 

مشخصات قابل توجه هنگام تهیه آمپلی فایر

در هنگام تهیه آمپ پهنای باند، دامنه فرکانس، سرعت چرخش، کیفیت فیلترها، کارایی، stability، linearity، محدوده دینامیکی خروجی، ورودی و خروجی‎ها و کم بودن میزان نویز را مورد بررسی قرار دهید زیرا که این موارد از نکات بسیار مهمی به شمار می‌آیند.

فیلترهای بالا گذر و فیلترهای پایین گذر که در آمپلی فایرها قرار دارند دارای مشخصات زیر هستند:

فیلترهای بالا گذر برای عبور سیگنال‏های بالایی به بلندگوها نقش مهم و اساسی دارند که از این نوع برای درب خودرو استفاده میشود.

فیلترهای پایین گذر برای عبور فرکانس‏های پایینی مورد استفاده قرار میگیرند.