تا به حال به این فکر کرده‌اید که بلندگوهای سیستم ماشین چگونه کار می‌کنند و صدا چگونه در آن تولید می‌شود؟

در هر سیستم صوتی کیفیت نهایی سیستم به بلندگوها بستگی دارد. اگر در سیستم بسیار حرفه‌ای با آمپلی فایر بسیار پرقدرت، صدایی را که با کیفیت بسیار خوب ضبط‌شده باشد، از بلندگوهایی ضعیف پخش‌کنید حتماً صدایی بسیار بی‌کیفیت و ضعیف پخش می‌شود.

سیگنال‌هایی الکترونیکی که از سی دی‌های صوتی و دستگاه‌های مشابه آن را بلندگوها دریافت می‌کند و به صداهای قابل‌شنیدن تبدیل می‌کند.

طرز کار بلندگو

زمانی که دو وسیله را به هم بزنید یا ظرفی بشکند صدایی تولید می‌شود، در اطراف ما صداهای مختلفی وجود دارد که به گوش ما می‌رسد، مثلاً اگر که چوبی را به یک طبل بکوبید می‌بینید که چند ثانیه به‌سرعت به بالا و پایین حرکت می‌کند و امواجی را به هوا می‌فرستد، کار بلندگوها هم مانند آن است.

دیافراگم چیست؟

در جلوی بلندگوها یک پوسته مخروطی پلاستیکی یا کاغذی و یا فلز سبک‌وزنی از جنس آلومینیوم و یا تیتانیوم قرار دارد که به آن دیافراگم می‌گویند.

سیم‌پیچ چیست؟

قسمت خارجی مخروط به لبه‌ی فلزی خارجی بلندگوها متصل می‌شود در قسمت داخلی هم یک سیم‌پیچ فلزی بر روی یک آهنربای دائمی قرار دارد که به آن سیم‌پیچ صدا می‌گویند.

ساختار درون بلندگو

زمانی که بلندگو را به پخش‌کننده وصل کنید، سیگنال‌هایی الکتریکی از داخل کابل‌های بلندگو به سیم‌پیچ می‌رسد، به یک آهنربای موقت تبدل می‌شود، زمانی که جریان الکتریکی در کابل جریان پیدا می‌کند الکترومگنت به آهنربا جذب و یا اینکه از آن دور می‌شود، این کار باعث می‌شود که سیم‌پیچ به‌عقب و جلو و به طبع آن هل دادن یا کشیده شدن قسمت مخروطی می‌شود مانند پوسته طبل، لرزش به داخل و خارج باعث می‌شود که صدا به هوا منتقل می‌شود.

اسپیکر چگونه کار میکند؟

انواع بلندگوها

باند ماشین بر اساس کاربرد می‌توان به سه دسته تقسیم می‌شود:

Woofer ها یا ساب ووفر در فرکانس های پایین کاربرد دارد.

Tweeters ها که در فرکانس‌های بالا کاربرد دارند.

میدرنج ها که فرکانس‌های میانی ناحیه شنوایی صوت را پخش می‌کنند.

برای تولید صدای با کیفیت بهتر است که از یک woofer و یک tweeter به‌طور همزمان استفاده کنید.

در این حالت باید فرکانس‌های صوتی به دو قسمت تقسیم شود و فرکانس‌های بالا از ووفر و فرکانس‌های پایین از تویتر عبور کند. بلندگوهای باکیفیت هر دو قسمت را درون یک مجموعه دارند. به عمل تقسیم فرکانس های صوتی جهت پخش از بلندگوی مناسب را کراس آور می‌گویند.

به‌جز این بلندگوهای ذکرشده بلندگوهایی دیگری هم وجود دارد که از روش‌های دیگری جهت تولید اصوات استفاده می‌کنند.

یکی از این بلندگوها، بلندگوی الکترواستاتیک هستند. این بلندگو از خاصیت الکترومغناطیسی برای تولید صوت استفاده نمی‌کند.

بلندگو های الکترواستاتیک با مرتعش شدن یک صفحه نازک رسانا باعث تولید صدا می‌شوند. این صفحه بین دو صفحه رسانای ثابت که به ترتیب دارای جریان مثبت و منفی هستند در بین خود تولید میدان الکترومغناطیسی می‌کند. صفحه رسانای میانی نیز به سیگنال الکتریکی متصل می‌گردد. هنگامی‌که این سیگنال مثبت باشد صفحه دیافراگم به سمت صفحه ثابت با بار منفی کشیده شده و درصورتی‌که سیگنال منفی باشد. به سمت صفحه با بار مثبت جذب خواهد شد. بدین طریق با حرکت سریع صفحه متحرک رسانای میانی صدا تولید می‌شود.