زمانی که علاقه به موزیک و شنیدن صدای رادیو دارید حتما باید به فکر خرید سیستم صوتی خودرو مناسب باشید. برای اینکار لازم است که نحوه تنظیم بخش‌های مختلف سیستم صوتی خودرو را بشناسید و نحوه تنظیم دقیق آنها را بدانید تا بتوانید بهترین خروجی را از سیستم صوتی بدست بیاورید.
در نوشته قصد داریم، چگونگی تنظیم ساب وو‌فرها و آمپلی‌فایرها را برای شما به صورت خلاصه توضیح دهیم تا بتوانید بدین وسیله بهترین صدا را از سیستم ماشین‌تان دریافت کنید.

 

رفع مشکل اعوجاج در سیستم صوتی

اعوجاج دشمن صدای سیستم شماست. به صداهایی مانند خش خش، تاپ تاپ یا قرچ قرچ یا فس فس کردن اعوجاج میگویند که با صدای ساز مخلوط میشود و تداخل میکند.

اگر اسپیکرهای فول رنجتان را با یک آمپلی فایر قوی کنید، باید بدانید که amp را به خوبی در جای خودش ثابت کنید تا اعوجاج رخ ندهد.

 

اولین گام حذف اعوجاج

با ضریب تقویت آمپلی فایرتنظیم شده پایین، موسیقی را روشن کنید و بعد صدای آن را زیاد کنید، بعد صدا را کم کنید که واضح و تمیز شنیده بشود، بعد آن درجه صدا را یاداشت کنید با این تنظیم میتوانید حداکثر صدایی که رادیو پخش شما به خوبی پخش میکند را به شما نشان میدهد.

بعد دوباره صدا را بالا ببرید تا صدای اعوجاج به گوشتان برسد، بعد کمی صدا را کم کنید تا دیستورت بازگردد. ضریب تقویت آمپلی فایر حالا تنظیم شده و شما می‌توانید ظرفیت گیرنده را کاهش دهید، حتی اگر که آمپلی نداشته باشید باز هم این امکان را دارید که حداکثر صدای گیرنده‌تان را تنظیم کنید. یکی از بهترین مدل‌های آمپلی در بازار آمپلی فایر بوستر است.

 

گام دوم پایین آوردن سیگنال‌ها

ضریب تقویت آمپلی را به پایین‌ترین نقطه جهت عقربه‌های ساعت برسانید بعد فیلتر پایین گذر را روشن کنید و آن را تاجایی که امکان دارد در جهت عقربه‌های ساعت بالا ببرید، چنانچه تقویت صدای باس دارید باید بدانید که باید آن را خاموش کنید بعد از آن میتوانید انتخاب کنید که صدای باس را قطع کنید یا آن را تقویت کنید.

کنترل صدای باس گیرنده را تنظیم کنید و روی صفر یا حالت flat قرار دهید، اگر ساب‌ووفر دارید آن را روی وسط یا no gain تنظیم کنید، در برخی زمان‌ها گیرنده‎‌های فیلتر پایین گذر یا تقویت کننده صدای باس در ساب‌ووفر وجود دارند. باید مطمئن شوید که همه آنها خاموش باشد.

توجه: از فیلترهای پایین گذر و تقویت کننده‌های باس و آمپلی‌فایر نباید همزمان استفاده کنید، از یکی از آنها میشود استفاده کرد ولی از هر دو نمیتوانید. برای اینکه در اطراف هر فیلتر اعوجاج ایجاد میشود که باعث درهم ریختگی صدا میشود.

 

گام سوم: تنظیم ساب‌ووفر و فیلتر پایین‌گذر

موزیک را از طریق گیرنده‌ها تا یک چهارم ظرفیت صدا بالا ببرید سپس آمپر ساب‌ را تا جایی افزایش دهید که صدای ساب قوی شنیده شود بدون اینکه در صدای اسپیکرها اعوجاج درست کند.

زمانی که صدای موزیک پخش میشود گوش کنید و آهسته آمپر فیلتر پایین‌گذر را ‌تنظیم کنید تا جایی که صداهای فرکانس بالا و متوسط شنیده نشود. اگر قصد دارید صداها را ساب پخش کند فیلتر پایین‌گذررا حذف کنید. استفاده از ساب باکس هم میتواند کمک کننده باشد.

 

گام چهارم: تقویت باس و فیلتر ساب‌سونیک

زمانی که شما از یک تقویت کننده صدای باس استفاده میکنید باید دقت آن را زیاد کنید تا جایی که صدای به حد مطلوب برسد.

یک تقویت کننده باس کوچک میتواند صدای زیادی تولید کند. اگر که از آن استفاده میکنید باید مطمئن شوید که اعوجاج تولید نشود. اگر اعوجاج دارید صدای ساب ضریب تقویت آمپلی‌فایر را تا جایی کم کنید که از بین برود و برای حس بیت ها در ساب میتوانید از یک تقویت کننده صدا استفاده کنید.

 

گام پنجم: ایجاد هماهنگی ساب‌ووفر با صدای گیرنده

صدای گیرنده را تا حداکثر جایی زیاد کنید که اعوجاج نداشته باشد و سپس ضریب تقویت آمپلی را به آرامی کم کنید تا باس ساب با بقیه موزیک هماهنگ شود.

فضای داخل خودروی شما آکوستیک است و گاهی صدای ساب‌ به خوبی با بقیه صداها ترکیب نمی‌شود.

اگر که صدای باس را زیاد کنید صدای اسپیکرها به خوبی به گوش نمی‌رسد. این مشکل را به وسیله ساب‌‌های متحرک میتوانید رفع کنید، بعضی از آنها به جلو و عقب حرکت میکنند و امواج صوتی را بهتر در فضا پخش میکنند.

 

عیب یابی:

چنانچه از پخشتان صدای اعوجاج می‌شنوید ضریب آمپلی را پایین بیاورید و اگر در این نقطه باس کافی نداشتید نیاز به یک ساب و آمپلی‌فایر بزرگتر و با قدرت بیشتر را دارید.

برای اینکه صدای ساب‌ را تطبیق کند، ظرفیت آمپلی‌فایر فول رنج را پایین نیاورید، این کار باعث میشود اسپیکرهای شما خراب شود و صدای خوبی به شما ندهد، قدرت زیاد باس همیشه به معنای داشتن صدای بهتر نیست.