برای گوش کردن به صدای باکیفیت موسیقی و لذت بردن از آن باید روی سیستم صوتی خودروی خود سرمایه گذاری کنید تا از بهترین ترکیب موسیقی و رانندگی را داشته باشید و این کار باعث می‌شود تا از جاده و ترافیک و رانندگی طاقت فرسا لذت ببرید، برای خرید سیستم صوتی باید بدانید که قیمت آن به چه عواملی بستگی دارد تا بتوانید بهترین دستگاه را انتخاب کنید.

از آنجایی که سیستم‌های فابریک نصب شده روی خودروهای تولید داخل از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند، به همین دلیل اکثر افراد به دنبال خرید سیستم صوتی خودرو باکیفیت هستند.

انواع مختلفی از سیستم ماشین وجود دارد که این عوامل به توانایی خرید شما بستگی دارد تا از میان کیفیت‌های مختلف و برندهایی که وجود دارد بهترین را انتخاب کنید.

اجزای اصلی یک سیستم صوتی باند، کامپوننت، ساب‌ووفر و آمپلی‌فایر و میدرنج هستند که میتوانید بسته به سلیقه و بودجه ای که برای این کار اختصاص داده اید از برندهای مختلف انتخاب کنید.

 

انواع باند

باند یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های سیستم صوتی است، باندها به دو نوع گرد و بیضی وجود دارد.

 

باند بیضی

باند بیضی یا باند خربزه‌ای که روی قسمت عقب و طاقچه‌ی خودرو نصب میشود.

معمولا این باند در ابعاد 6*9 و 7*10 و در سه بخش تیوتر و میدرنج و ساب ووفر ساخته شده است.

در بعضی از انواع باندهای بیضی به دلیل عدم پشتیبانی از آمپلی‌فایر در صداهای بالا دچار نویز میشود، اگر که باند شما به آمپلی‌فایر متصل شود قیمت و کیفیت آن بالاتر خواهد بود، اگر نمیخواهید هزینه زیادی برای خرید باند داشته باشید میتوانید از باند بیضی بدون آمپلی‌فایر استفاده کنید، این باند طول عمر بالایی دارد و میتوانید با خیال راحت چند سال از آن استفاده کنید.

 

باند گرد

باندهای گرد کیفیت پایین‌تری دارند، باندهای گرد در چهار سایز 10،13،16،25 تولید میشوند. از باند گرد در روی درب جلوی ماشین استفاده میشود. استفاده کنندگان میتوانند بسته به نوع ماشین خودشان بهترین سایز را انتخاب کنید، اگر که ماشین شما کوچک است مانند پراید یا تیبا از باند 10 استفاده کنید.

 

کامپوننت

چنانچه باند گرد شما توانایی اتصال به آمپلی‌فایر را داشته باشد به آن کامپوننت گفته می‌شود. اکثرا باندهای گرد معمولی این قابلیت را ندارد.

تفاوت کامپوننت و باند بیضی در تفکیک صداست، کامپوننت‌ها بهتر است از سایر انواع باندها صدا را تفکیک میکنند. در این باند صدای بم کمتر شنیده میشود برای همین است که بهتر است کنار آن از ساب استفاده کنید.

 

ساب ووفر

این مورد یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت سیستم صوتی است، اگر کسی خواهان یک سیستم حرفه‌ای است، حتما باید از ساب استفاده کند برای تهیه آن باید هزینه بالاتری را بپردازید.

 

تیوتر

تیوترها اسپیکرهای کوچکی هستند که برای پخش و تقویت صدای با فرکانس بالا یا صداهای ریز استفاده می‌شود.

تیوترها به تنهایی صدایی ندارند برای همین بلندگوهای تیوتردار موجود هستند، اگر میخواهید با خرید تیوتر به تنهایی در هزینه خود صرفه جویی کنید آن را بالای داشبورد یا قسمت جلوی صندلی قرار دهید این قطعه میتواند به تنهایی تمامی جزئیات را ارائه کند .این وسیله یکی از مهمترین قطعات مورد نیاز در سیستم پخش و باند است.

 

میدرنج

میدرنج کامل کننده سیستم صوتی است. اگر سایر اسپیکرو باندها برای تولید صدای بم یا زیر کاربرد دارند، وظیفه این وسیله تقویت صداهای میانه است. برای اینکه بهترین صدا را داشته باشید از ساب و میدرنج وتیوتر کنار هم استفاده کنید، تا بهترین صدای موزیک را تجربه کنید.

 

آمپلی‌فایر

تمامی صداهایی که پخش میشود برای اینکه بهترین کیفیت را داشته باشند باید ‌آمپلی‌فایر استفاده کنند. آمپلی‌فایر باعث میشود صدا در نهایت کیفیت خود پخش شود و میتواند میزان نویز در صداهای بلند کم کند. آمپلی به صورت 2و4و6 کاناله وجود دارد. آمپلی 2کاناله برای جفت باند، برای یک جفت باند و 4 کاناله برای جفت باند و ساب‌ووفر و آمپلی 6 کاناله برای 2جفت باند، یک ساب مناسب است.

 

برای تهیه یک سیستم چقدر باید هزینه کرد؟

حالا که میدانید که اجزایی که در قیمت سیستم ماشین تاثیر دارد چه چیزهایی هستند. میتوانید با توجه به آن و میزان هزینه‌ای که میخواهند بکنند میتوانند بهترین انتخاب را داشته باشید. در نظر داشته باشید تمام این قطعات در آینده قابلیت ارتقا را دارند.