ازآنجایی‌که بخش اعظمی از کیفیت صدا در سیستم صوتی به عدم وجود نویز در آن بستگی دارد در این مقاله قصد داریم راهکارهایی برای رفع نویز در سیستم ماشین را بررسی کنیم

 

نویز چیست؟

هرگونه صدای که ناخواسته و اضافی را نویز می‌نامند، مانند صدای سوت و هوممم و یا صدای زوزه که از بلندگوها پخش می‌شود، معمولاً نویزها با تغییر دور موتور کم یا زیاد می‌شوند.

 

دلیل نویز سیستم ماشین

  • چند مورد از عواملی که باعث بروز نویز می‌شوند شامل موارد زیر هستند.
  • ضعیف بودن بدنه خودرو
  • قطع شدن، له بودن یا تحت فشار بودن قسمت کابل RCA
  • کشیدن کابل RCA در هنگام روشن بودن سیستم و باز بودن ولوم رادیو پخش
  • اشتباه بودن مسیر سیم‌کشی

 

رفع نویز سیستم صوتی ماشین

 

راه‌های رفع نویز در سیستم صوتی

برای اینکه نویز در سیستم صوتی ماشین را برطرف کنیم، ابتدا باید بدانیم که این نویز از کجاست و منبع تولید آن از کجاست؟

به فرض مثال باید ببینیم نویز از دینام ماشین است و با تغییر دور موتور نویز بیشتر می‌شود؟

یا منبع آن در رادیو پخش یا آمپلی‌فایر است؟ پس باید تمامی عوامل احتمالی بررسی شود.

از نکات قابل توجه که در مورد نویز وجود دارد این است که معمولاً این اتفاق در خودروهایی می‌افتد که پخش و باند و وسایل اورجینال و باکیفیت استفاده‌نشده است. پس توصیه می‌کنیم حتماً از از ادوات باکیفیت و اورجینال و از برندهای معتبر استفاده کنید.

از مهم‌ترین قطعات می‌توان کابل RCA را نام برد، این کابل می‌تواند سیگنال صدا از پخش به آمپلی‌فایر را انتقال می‌دهد.

از بهترین کابل‌های موجود آرسی می‌توان برند سومو نام برد.

گام بعدی درزمینهٔ ایجاد نویز نصب غیراصولی و اشتباه سیستم است که با بررسی و چک کردن مسیر سیم‌کشی قابل برطرف کردن است مثلاً کابل آرسی نباید از کنار کابل برق عبور کند.

از دیگر راه‌های پیدا کردن نویز استفاده از دستگاه نویزگیر است این وسیله باعث از بردن نویز به‌صورت بالقوه نمی‌شود، بلکه فرکانسهای بالا را فیلتر می‌کند و از بین می‌برد و برای همین نویز دیگر شنیده نمی‌شود، ولی با این کار علاوه از نویز بخشی از صدا هم از بین می‌رود و افت کیفیت صدا را هم به همراه خواهد داشت.

باید توجه کنید که با استفاده از نویز گیر مشکل سیستم ریشه‌کن نمی‌شود بلکه حتی در بعضی از موارد بی‌فایده است و نویز از بین نمی‌رود.

امکان دارد که نویز از منبع تغذیه آمپلی‌فایر باشد، که می‌توان با بررسی منبع تغذیه را از عدم اتصال برنه آنها مطمئن شد.

اگر این کار تاثیری بر روی ایجاد نویز نداشت باید آمپلی فایر را عوض کنید ولی اگر منبع تغذیه مشکل داشت می‌توان با تغییر اتصال بدنه آمپلی‌فایر یا با اضافه کردن عایق‌بندی منبع تغذیه مشکل را برطرف کرد.

اگر مشکل از آمپلی‌فایر نباشد، باید به دنبال منابع دیگر باشید.

اگر مشکل نویز مربوط به هدیونیت و آمپلی‌فایر پردازشگر باشد، باید آن را از مدار حذف کرد و هدیونیت را مستقیم به آمپلی‌فایر وصل کرد، اگر که نویز در سیستم شما قطع شد احتمالاً یک یا چند پردازشگر ایراد دارد. ولی اگر با این کار مشکل از بین نرفت امکان دارد که کابل‌های سیگنال ایراد داشته باشد و با جابجا کردن آنها نویز برطرف شود ولی اگر کابل‌ها مشکل نداشت باید عایق هدیونیت را بررسی شود.