حالت‌های مونو و پخش استریو دو نوع دسته بندی تولید‌‌ و‌‌‌‌تکثیر صدا هستند. که ازدونوع متفاوت پخش صدا هستند. استفاده از صدای استریو در موسیقی بیشترین کاربرد دارد.سیستم پخش مونو و استریو دو تکنولوژی مهم صوتی هستند که در این دوران کاربرد زیادی دارند. در اکثر موارد از صدای استریو استفاده میشود و این نوع بهترین انتخاب برای خرید سیستم صوتی خودرو  است ولی در موارد خاص و یا اگر میخواهند هزینه کمتر یا از سیستمی استفاده کنند که پیچیدگی کمتری در سیستم عامل آن باشد از صدای مونو استفاده می‎‌شود.

پخش مونو

برای توصیف پخش صوتی، صدایی که تنها از یک کانال تولید میشود‌‌‌‌‌‌،مونو به معنای تک یا منفرد است‌و صدای مونو در سیستم پخش مساوی است با صدای کمتر.

قدیمی ترین و ساده ترین روش ضبط و پخش صدا می‌باشد، در این نوع تمامی سیگنالهای مختلف صوتی باهم یکی می‌شوند و به یک کانال تکی تبدیل میشود، به همین دلیل است که به آن مونو یا تک گفته می‌شود. صدای مونو را به نام مونوفوتیک یا تک صوتی نیز می‌خوانند. صدای مونوفوتیک معمولا از یک میکروفن تکی استفاده می‌شود، ولی میتوان در پخش صدا از چند پخش و باند نیز استفاده کرد، که همگی آنها صدای یکسانی را پخش میکنند.بیشترین کاربرد پخش مونو در رادیو مکالمه و تماسهای تلفنی و... کاربرد دارد که در این موارد تنها از یک منبع صدا استفاده می‌شود.

صدای مونو را اگر بخواهیم به صورت مختصر شرح بدهیم باید بگوییم: فقط از یک کانال واحد استفاده میکند. دراین حالت صدا با جلوه بسیار طبیعی‎‌تر است.

پخش استریو

صدای استریو برای صداهایی که در یک فضای مشترک تولید می‌شوند وتوسط دو یا چند ابزار ضبط میشود. زمانی که به موسیقی گوش میدهید اگر دقت کنید می‌توانید صداهای ساخته شده از هر ساز را به راحتی تشخیص بدهید. ولی این امکان در حالت مونو وجود ندارد.

سیستم استریو نسبت به مونو دارای پیچیدگی‌ها و نسبتا گرانتر است.

استریو برای صداهایی به کار می‌رود که در یک فضای مشترک توسط دو یا چند ابزار ضبط می‌شوند. برای حالت استریو به تعدادی میکروفن به صورت موازی و تجهیزاتی برای ترکیب این کانالها با هم نیاز است که این سیستم صدای تولید شده را طوری با هم ترکیب کنند که بتوان نتیجه آن را در پخش کننده‌ها قابل تفکیک به کانالهای اصلی برسانند.

استریو در ضبط موسیقی که از آلات وادوات و اجراکنندگان و خوانندگان یا خواننده استفاده می‌شود که در هنگام ضبط این صداها نیاز به ابزار ضبط متعددی است که در اصطلاح به وجود چندین کانال نیاز است تا جزییات در هنگام ضبط از دست نرود و کیفیت موسیقی حفظ شود. برای همین است که ضبط کنند‌های دستی فاقد این حالت هستند.

اگر بخواهیم بین رادیو پخش مونو و استریو یکی را انتخاب کنید، حتما استریو برنده خواهد شد برای اینکه کیفیت صدا در این نوع بالاتر است و بسیار مقرون به صرفه نیز هست.

صدای استریو برای فیلم و موسیقی و باقی اشکال سرگرمی بهترین انتخاب می‌تواند باشد.

امروزه اکثر سیستم‌های خودرو از نوع اسپیکر هستند و تمامی صداهایی که به گوش ما می‌رسد به صورت استریو است و بیشترایستگاه‌های رادیویی موسیقی به صورت استریو پخش می‌شود چونکه کیفیت آن از پخش مونو مطلوب‌تر است.

در سیستم استریو وجه اشتراکی معروف به نقطه مرکزی وجود دارد که در میان دو بلندگو قرار گرفته است، زمانی که شنونده‌ای در بین نقطه مرکزی قرار بگیرد می‌تواند صدای خروجی دو بلندگو را به صورت مساوی بشنود.

صدای استریو فونیک (تقویت کننده صدا از سه جهت)می‌تواند بهترین تجربه در پخش صدا باشد.