در اکثر جهان در بازارهای جذاب و موفق همواره در کنار اجناس اصل و اورجینال یک نوع محصول دیگر هم به صورت تقلبی و غیراستاندارد وجود دارد.

بازار سیستم ماشین نیز ازاین مقوله استثنا نمیباشد و مقادیر بسیار زیادی از این اجناس فیک به نام اصل موجود است، بازار ایران هم از این مسئله دور نمانده و در اکثر مواقع که خریدار از آگاهی پایینی نسبت به محصولی دارد، این امکان وجود دارد که بجای جنس اصل به او جنس تقلبی را بفروشند.

زمانی که عرضه محصول و مارک خاصی در بازار کم باشد یا پخش آن با مشکلی مواجه شود یا اینکه قیمت آن بسیار بالا برود و تغییر زیادی نسبت به قبل خود پیدا کند که قدرت خرید مردم نسبت به قبل کمتر بشود، اینها باعث میشود که پای اجناس فیک و تقلبی بیشتری به بازار بازشود.

این اجناس که عمدتا با دروغ و ساخت بدل و تقلبی برند اصلی و عوض کردن برچسب محصولاتشان با یک برند معتبر و اصل یا با جازدن محصول خود به نام شرکت معتبر، که آن شرکت اصلا تولیدی از آن ندارد را وارد بازار میکنند که قیمت آنها نسبت به اصل آن بسیار پایین‌تر و ارزانتر است، خریدار با گرفتن این محصول فکر میکند که جنس اصل را بسیار ارزانتر از دیگران گرفته است.

این پخش و باند ها بیشتر ساخت کشور چین هستند که به بازارها وارد می‌شوند و بیشتر خود را به جای کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگی مانند پایونیر یا سونی، بوش و ... جا میزنند و با فروختن اجناس خود به سود کلانی دست پیدا میکنند.

کیفیت اجناس فیک

این دستگاه‌های در ابتدا صدای به نظر مناسبی دارند و بعد از مدت کوتاهی کیفیت صدای آنها میشود. در کل میتوانیم بگوییم که این جنس آن محصولی نیست که مد نظر خریدار بوده است و بعد گذشت مدت زمان کوتاهی پی به اشتباه خود خواهد برد و امکان دارد که مجبور به خرید دوباره محصول بشود.

چند روش برای تشخیص جنس اصل از فیک و تقلبی آن

یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص کالای اصل و فیک مراجعه به سایت اصلی کشور و شرکت سازننده محصول است.

بسیاری از اجناس تقلبی مدل‌های دقیقی ندارند و بدون هرگونه استانداردی ارائه می‌شود و حتی امکان دارد که فروشندگان این اجناس از دادن مدل دقیق و

درست به مشتریان خود طفره بروند و همچنین امکان دارد که با دادن مدل‌ها و اصطلاحات بازاری به گمراه کردن مشتری خود بپردازد. در این صورت مشتری باید از فروشنده درخواست عکس محصول را به همراه مدلی که روی دستگاه درج شده را نماید و خریدار باید آن مدل را در گوگل سرچ کند تا اصل بودن آن مشخص شود،زمانی فروشنده‌ای از این کار خودداری کرد باید مطمئن شد که این جنس اصل نیست.

روش بعدی:

این روش به میزان هوش خریدار و قیمت کالا بستگی دارد.

زمانی که مشتری قصد خرید سیستم صوتی خودرو را دارد در ابتدا باید از چندین فروشگاه قیمت نوع مدل مورد نظر خود را استعلام کنند. زمان‌هایی هست که خریدار بدون هیچ اگاهی به دام فروشنده‌ای افتاده‌اند که میگویند که جنس خود را زیر قیمت بازار میدهد بدین وسیله خریدار را به دام می‌اندازد و مشتری حس زرنگی پیدا میکند ولی اگر خریدار قبلا استعلام کرده باشد به این موضوع پی می‌برد.


روش دیگر میتوان به دقت کردن به خود کالا اشاره کرد.


اجسامی که پرچم کشور سازنده به صورت برچسب یا چاپی روی آن درج شده باشد بدون شک تقلبی و فیک هستند و زمان‌هایی هست که این چاپ روی دستگاه پایین است و با ناخن به راحتی پاک میشود وهمچنین روی دستگاه برچسب‌های زیاد و فانتزی نصب شده باشد دلیل بر تقلبی بودن آن است.
اگر زمانی که خریداری قصد یک سیستم ضبط و پخش اصل را دارد با دقت به این چند نکته حتما بهترین جنس را میتواند تهیه کند.