گوش دادن به موزیک در خودرو امروزه بسیار فراگیر شده و علاقه مندان بسیاری دارد و این یکی از لذتهای جوانان امروزی است، پس برای اینکه به بهترین نحو به این خواسته خود برسند باید در خرید سیستم صوتی خودرو باکیفیت برای ماشین خود دقت بسیاری داشته باشند.

برای داشتن یک سیستم خوب باید یک اسپیکر و باند خوب هم داشته باشید، چونکه پخش و باند اگر به صورت فابریک باشد اکثرا دارای کیفیت پایینی هستند و بعد گذشت مدت کوتاهی صدای خروجی آنها بسیار بی‌کیفیت خواهد شد و صدای آزار دهنده‌ای را پخش میکند، پس باید بدنبال تعویض باند ماشین خود باشید.

در بازار باندهای جدید در اندازه‌ها و شکل‌ها و انواع مختلفی وجود دارد،برای همین انتخاب را برای خریدار بسیار دشوار میکند ولی اگر خریدار به چند نکته توجه کند حتما بهترین انتخاب را به صرفه‌ترین قیمت میتواند تهیه کند.

خریدار برای انتخاب اسپیکر باید اول بدانید شما دنبال اسپیکر کامپونت هستید یا کواکسیال هستید؟

برای کدام بلندگو ماشین بهتر است؟

برای اینکه بهترین خرید را داشته باشید باید ابتدا باید به این چند سوال پاسخ بدهند.

  1. مقاومت باند ماشین نسبت به عبور جریان الکتریکی صدا چه میزان است؟
  2. توان بلندگو ماشین چقدر است؟
  3. بلندگو چقدر میتواند فرکانس‌های صوت را بازسازی کند؟

انواع باند

در تقسیم‌بندی کلی سیستم‌های رادیو پخش خودرو، انواع مختلفی بلندگو وجود دارد ولی کارشناسان باند ماشین را به دو نوع کلی دسته‌بندی کرده اند:

  1. فول رنج (تمام طیف)
  2. کامپوننت (ترکیب کننده)

1-فول رنج یا کواکسیال

این نوع بلندگو می‌تواند طیف‌های متنوعی از صدا را بازسازی کند، ولی این مدل خیلی حرفه‌ای نیست و امکان دارد در تولید فرکانس‌های بالا یا پایین دچار اختلال میشود ولی در کل نسبت به بلندگوی فابریک ماشین بهتر عمل میکند.
بعضی از مدل‌ها دارای درایوهای اضافی مانند میدرنج و یا سوپرتوییتر هستند.
نصب این مدل بسیار راحتر است.

2- بلندگو کامپوننت

این نوع این باند دارای کیفیت بالاتری هستند و قیمت آن به مراتب بالاتر است، صدای بهتری را تولید میکند و عمر آن بالاتر است و این نوع باند برای افرادی که میخواهند باند حرفه‌ای داشته باشند بهترین انتخاب است و گزینه بسیار مناسبی است و میتواند بهترین صدا را ارائه بدهد.
سیستم کامپوننت دارای ساب ووفرهای جداگانه، توییتری و کراس‌اوورهای خارجی است، این وسیله به گونه‌ای طراحی شده است که بهترین همکاری را باهم داشته باشند و کیفیت صدای عالی را برای کاربر فراهم کند.

در کامپوننت، توییتر از ووفر جدا میشود و مصرف کننده میتواند آن را در مکانی نصب کنند که بهترین کیفیت صدا را فراهم کند و شبکه متقابل در یک سیستم کامپوننت به ووفر و توئیتری خارجی وارد میشود و بنابر این می‌توان از اجزای داخلی باکیفیت بالاتر برای اینکه اطمینان از تفصیل شدید فرکانس‌های که ارسال شده به درایورهای متفاوت استفاده کنند.

کواکسیال‌ها یا کامپوننت ها

کواکسیال با نصب راحتری که دارد، ولی تمام فرکانس‌های آن از یک خروجی، خارج می‌شود، کیفیت صدای آن نسبت به کامپوننت کمتر است و کواکسیال به علت بزرگ بودن ووفرو بقیه اجزا دارای حجم صدای بیشتری است و تویتر آن تیزتر است و برد صدای بالاتری دارد که در هیچ کامپوننتی دیده نمی‌شود و شدت پرتاب صدای کواکسیال نصبت به کامپوننت اصلا قابل مقایسه نیست.

برای اینکه بتوانید بهترین باند را انتخاب کنید باید تصمیم بگیرید که آیا خواهان کیفیت صدای بیشتر هستید یا قدرت صدای بالاتر، در صورتی که میخواهید صدای باکیفیت بالا داشته باشید بهترین انتخاب اسپیکر و باند کامپوننت را انتخاب کنند و اگر غیر این مد نظر آنهاست، نیازی به صرف هزینه زیاد برای خرید اسپیکر نیست و می‌توانند اسپیکر کواکسیال را انتخاب کنند که قدرت بیشتری دارد.