اگر که برای اولین بار تصمیم به خرید سیستم صوتی ماشین یا هدیونیت را داشته باشید ابتدا که شروع به جست‌وجو در سایت‌های مختلف می‌کنید حتماً با واژه باند اکولایزر برخورد می‌کنید، و شاید برایتان این سؤال به وجود بیاید که باند اکولایزر چیست؟ به همین دلیل در این نوشته تصمیم گرفتم در این مقاله به این وسیله را به‌صورت مختصر بررسی کنیم.

اکولایزر چیست؟

اکولایزر تنظیم صدا همان‌طور که از نامش پیداست برای تنظیم بأس و سایر تنظیمات صدا خودرو در نظر گرفته‌شده است؛ رانندگان و کسانی که به سیستم ماشین علاقه دارند می‌دانند که وجود پخش و باند حرفه‌ای و حتی داشتن ساب ووفر و آمپلی فایر در کنار آن‌ها نمی‌تواند صدای بالا و مناسبی را داشته باشد فقط و فقط باید از یک اکولایزر در خودرو خود استفاده کنند تا بتوانند صدای گوش نوازی را در طول سفر تجربه کنند.

انواع اکولایزر سیستم خودرو

اکولایزر یک ابزار قدرتمند برای بالا بردن کیفیت صداهای تولید شده است. و به‌وسیله آن می‌توان سیگنال‌های صوتی را افزایش یا کاهش داد. از متداول‌ترین و ساده‌ترین آنها برای کنترل آهنگ صدا در ادوات موسیقی مانند بأس ها، آمپلی فایرها و گیتارها استفاده می‌شود. اکولایزرهای پرکاربرد در دو نوع دسته‌بندی وجود دارد:

اکولایزر پارامتریک

این وسیله را باید تنظیم حرفه‌ای نسبت به اکولایزرهای گرافیکی کرد و این دستگاه را بیشتردربین کسانی که به دنبال تمامی فرکانس‌های صدا هستند و درک کاملی از آن می‌خورد دارند می‌خورد. آنها می‌توانند این دستگاه را تنظیم کنند. این ابزار انعطاف بیشتری را جهت شکل دادن صدا برای افراد فراهم می‌آورد. این وسیله به شما این امکان را می‌دهد که از پارامترهای آن برای صدای یک ساز یا خواننده را از اجزای دیگر مکس مجزا کنید و به کمک آن به سادگی می‌توانید فرکانس‌های اضافی در میکروفن را حذف کنید و تنها صدای کاملی از این جز ساز دامز داشته باشید.

این اکولایزرها دارای چند فیلتر بالا گذر و پایین گذر و میان‌گذر هستند که عملکرد این فیلترها از دو فیلتر به یس و تریبل بسیار دقیق است، اکولایزر صدای نرمتری را ارائه می‌کند و امکان تغییر فرکانس‌های صدا را نیز فراهم می‌آورد.

اکولایزرهای پارامتریک روی ماژول‌های ورودی میکسر به‌صورت پیچ‌های LOW و MID و HIGH تعبیه شده‌اند که با چرخاندن هرکدام از این پیچها می‌توانید محدوده‌ای از فرکانس‌ها بریده شده یا اضافه کنید.

High برای تنظیم محدوده فرکانس‌های زیر تا فرکانس پایین و فرکانس میانی کاربرد دارد. این رنج از فرکانس‌ها باعث تقویت شفافیت صدا می‌شود.

Mid برای تنظیم محدوده میانی کاربرد دارد.

Low برای تنظیم محدوده فرکانس‌های بم و میانی استفاده می‌شود.

اکولایزر گرافیکی

اکولایزر گرافیکی

دراین وسیله همان طور که از اسمش پیداست نموداری گرافیکی با توجه به نحوه تنظیم از فرکانس‌ها را نشان می‌دهد و این ابزار انعطاف‌پذیری و کنترل بیشتری نیسبت به سایر اکولایزرها دارد و استفاده از آن بسیار اسانتر است. این ابزار بسیار مناسب وکاربرد بیشتر آن برای سیستم‌های صدابرداری اجرای زنده می‌باشد، و همچنین امکان تیون و کالیبره کرده سیستم صوتی را در محیط آکوستیکی برای صدابرداری را فراهم می‌کند. در این ابزار برای تقویت و یا کم کردن

هر فرکانس می‌توان ولوم های کشویی روی اکولایزر گرافیکی را تغییر دهید.

این اکولایزر بیشتر سخت‌افزار است تا نرم‌افزاری، ولی این دستگاه به راحتی می‌تواند با نرم‌افزارها مچ می‌شود. امروزه اکولایزرهای گرافیکی د ر انواع فرمت‌های مختلفی ازجمله دستگاه‌های رک مؤنث و یا نرم افزار و برنامه‌هایی که سیگنال صوتی را دیجیتالی پردازش و اکولایزر می‌کنند یافت می‌شود، برای سازهای نوازندگاه نیز اکولایزرهای اختصاصی وجود دارد.