موسیقی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی بسیاری از افراد است و گوش دادن به موسیقی حین رانندگی می‌تواند راهی عالی برای بهبود روحیه و لذت‌بخش‌تر کردن سفرهای روزانه باشد. با این حال، کیفیت صدای بلندگوهای فابریک خودرو، به‌ویژه برای علاقه‌مندان به صدا، ممکن است ایده‌آل نباشد. ارتقای بلندگوهای خودرو می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی کیفیت کلی صدا را ارتقا دهد و یک تغییر نسبتاً آسان و مقرون‌به‌صرفه است که می‌توانید خودتان انجام دهید. فرقی نمی‌کند که صرفا قصد جایگزینی بلندگوهای فابریک ماشین را داشته باشید یا اینکه بخواهید آمپلی‌فایر نصب کنید و به بلندگوهایی با توان بالا نیاز داشته باشید در این مقاله به راهنمای خرید باند ماشین خواهیم پرداخت.

ما به تمام سوالاتی که یک خریدار سیستم صوتی خودرو برای پیدا کردن اسپیکر عالی ماشین نیاز دارد پاسخ می‌دهیم. سوالاتی مانند:

  • چه بلندگوهایی برای ماشین من مناسب هستند؟
  • بلندگوهای من به چه میزان توان نیاز دارند؟
  • آیا باید بلندگوهای فول‌رنج انتخاب کنم یا کامپوننت؟

انتخاب بهترین بلندگوی خودرو با فیت گاید

فیت گاید برای راهنمای خرید بهترین باند ماشین

اولین کاری که باید انجام دهید این است که از ابزار انتخاب خودرو در فیت گاید ما برای مشخص کردن مدل ماشین خود استفاده کنید. ما چند سوال کوتاه می پرسیم و سپس بهترین گزینه ها را برای خودروی شما نمایش می دهیم.

بعد از اینکه مدل ماشین خود را مشخص کردید، نوبت به انتخاب نوع دیوایس و جای قرار گیری آن میرسد، بعد از اتمام انتخاب گزینه‌ها فیت گاید به شما بهترین بلندگو را پیشنهاد خواهد کرد.

به چند تا اسپیکر برای ماشینم نیاز دارم؟

هیچ استاندارد مشخصی برای تعداد بلندگوهای نصب‌شده در خودرو وجود ندارد. در واقع، به نظر می‌رسد با معرفی سیستم‌های صوتی پیشرفته فابریک توسط خودروسازان که امکاناتی مثل حذف نویز و صدای شبیه‌سازی‌شده موتور را ارائه می‌دهند، تعداد این بلندگوها هر سال در حال افزایش است. اما در این مقاله، ما به اصول اولیه می‌پردازیم.

هنگام تعویض بلندگوهای جلو و عقب، هدف ایده‌آل داشتن یک سیستم با صدای هماهنگ است. این به معنای استفاده از یک برند و سری مشابه از بلندگوها در قسمت جلو و عقب است. اگر محدودیت بودجه دارید، الزامی نیست همه این کار را یکجا انجام دهید. ابتدا روی بلندگوهای جلو تمرکز کنید. بعداً می‌توانید بلندگوهای عقب را با نمونه‌هایی از همان سری (یا حداقل همان برند) برای داشتن صدای یکنواخت، ارتقا دهید.

بلندگوهای جلوی خودرو

بلندگوهای جلوی خودرو

برخی از خودروها فقط دو بلندگو در جلو دارند، که هر کدام در یک درب قرار گرفته‌اند. این بلندگوها از نوع فول‌رنج هستند. خودروهای دیگر دارای چهار بلندگو در جلو هستند، به این صورت که در هر طرف دو بلندگو وجود دارد. این بلندگوها معمولاً شامل ووفر در درب و یک تیوتر در قسمت بالایی درب یا روی ستون کناری یا داشبورد هستند.

بسیاری از خودروها همچنین دارای یک بلندگوی مرکزی در داشبورد هستند که علاوه بر پخش موسیقی، معمولاً برای پخش موارد ضروری خودرو مانند هشدار باز شدن درب و راهنماهای ناوبری نیز به کار می‌رود. افراد زیادی ترجیح می‌دهند بلندگوی اصلی را در این قسمت نگه‌ دارند.

بلندگوهای عقب خودرو

بلندگوهای عقب در طاقچه عقب، و صندوق عقب اغلب از نوع فول‌رنج هستند، هرچند استفاده از بلندگوهای کامپوننت در این قسمت هم به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. بلندگوهای عقب صدا را برای سرنشینان صندلی عقب و جلو تأمین می‌کنند. به طور کلی، بلندگوهای عقب تأثیر قابل توجهی بر تجربه شنیداری در صندلی‌های جلو ندارند. در نتیجه، این بلندگوها ممکن است برای رانندگانی که به ندرت با مسافر همراه هستند از اهمیت کمتری برخوردار باشند.

راهنمای انتخاب بهترین سایز باند ماشین

انواع سایز اسپیکر خودرو

احتمالاً دیدن لیست بلندگوهای ماشین با سایزهای مختلف، کمی گیج‌کننده به نظر برسد. خبر خوب این است که بعد از اینکه مشخص کردید برای چه ماشینی خرید می‌کنید و اینکه به دنبال بلندگو برای جلو، عقب، یا هر دو هستید، دیگر نیازی نیست نگران سایز بلندگو باشید.

گاهی اوقات برای یک جایگاه خاص، ممکن است چند گزینه با سایزهای مختلف داشته باشید. در این صورت، قانون کلی ما این است که "هرچه بزرگ‌تر، بهتر." بنابراین، با در نظر گرفتن گزینه‌های 5 ¼ اینچی یا 6x9 اینچی، معمولاً توصیه می‌کنیم برای صدای قوی‌تر، گزینه 6x9 اینچی را انتخاب کنید.

مقایسه بلندگوهای فول‌رنج در مقابل کامپوننت - چه نوع بلندگویی بخرم؟

بلندگوهای خودرو را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: بلندگوهای فول‌رنج و بلندگوی کامپوننت. بیایید نگاهی به هر کدام از آن‌ها برای انتخاب و خرید بهترین باند ماشین بیندازیم.

بلندگوهای فول‌رنج

بلندگوهای فول رنج

بلندگوهای فول‌رنج تمام اجزای بلندگو را در یک محفظه جای می‌دهند. ساده‌ترین شکل آن‌ها شامل یک ساب ووفر برای صداهای بم و یک تیوتر نصب‌شده روی ووفر برای تولید صداهای زیر است. برخی مدل‌ها درایورهای اضافی مانند میدرنج  و/یا سوپرتیوتر دارند - این‌ها اصطلاحاً بلندگوهای "سه‌طرفه" یا "چهارطرفه" نامیده می‌شوند.

اگر به دنبال جایگزینی بلندگوهای فابریک با حداقل دردسر هستید، بلندگوهای فول‌رنج را انتخاب کنید. در اکثر موارد، شما به سادگی بلندگوی قدیمی را جدا می‌کنید، بلندگوی جدید را با استفاده از سوکت سیم‌کشی وصل می‌کنید و آن را نصب می‌کنید. بلندگوهای فول‌رنج را تقریباً در تمام رنج‌های قیمتی پیدا خواهید کرد.

بلندگوهای کامپوننت

سیستم‌های بلندگوی کامپوننت از طراحی برتر بلندگو برای ارائه بهترین صدای ممکن به شما استفاده می‌کنند. یک سیستم کامپوننت معمولی شامل ووفرهای جداگانه، تیوترها و کراس‌اوورهای خارجی است.

کامپوننت

در سیستم‌های کامپوننت، تیوتر از ووفر جداست تا بتوان آن را در قسمت بالاتری از ماشین نصب کرد. اگر خودروی شما دارای تیوترهای فابریک است، معمولاً می‌توانید تیوتر جدید را در همان محل نصب کنید.

شبکه کراس‌اوور خارجی در یک سیستم کامپوننت از قطعات باکیفیتی استفاده می‌کند تا تفکیک واضحی بین فرکانس‌هایی که به ووفر و تیوتر ارسال می‌شوند، تضمین شود. موسیقی شما با این سیستم واقع‌گرایانه‌تر، زنده‌تر و با عمق بیشتری به صدا در می‌آید.

نمودار ساده توان با بلندگوها و کراس‌اوورها

اسپیکرهای جدید من به چه میزان توان نیاز دارند؟

بلندگوهای ماشین، توان را به امواج صدا تبدیل می‌کنند. بلندگوهای مختلف با منابع تغذیه خاصی بهتر کار می‌کنند. سیستم‌های صوتی فابریک معمولاً توان کمتری ارائه می‌دهند؛ سیستم‌های صوتی غیر فابریک کمی بیشتر توان دارند؛ و آمپلی‌فایرها بیشترین توان را در اختیار شما قرار می‌دهند. هرچه از توان بیشتری استفاده کنید، صدای بلندتر و جزئیات موسیقی بیشتری دریافت می‌کنید، اما می‌خواهید مطمئن شوید که بلندگوهای شما در عین حال که با صدای بلند کار می‌کنند، بتوانند صدا را به طور دقیق بازتولید کنند. بنابراین، بسته به منبع تغذیه خود، دو مشخصه اصلی برای در نظر گرفتن در زمان خرید بهترین باند ماشین وجود دارد:

حساسیت بلندگوهای ماشین

حساسیت اندازه‌گیری می‌کند که یک بلندگو با توجه به توانی که به آن اعمال می‌شود، چه مقدار صدا تولید می‌کند. اگر سیستم صوتی فابریک با توان پایین (معمولاً 10 تا 15 وات RMS به ازای هر کانال یا کمتر) دارید، بلندگوهایی با امتیاز حساسیت بالا (بالاتر از 90 دسی‌بل) بهترین انتخاب هستند.

اگر سیستم پرقدرتی مانند سیستم صوتی غیر فابریک یا آمپلی‌فایر خارجی دارید، پس بلندگوهایی با امتیاز حساسیت پایین‌تر را در نظر بگیرید. این بلندگوها در صورت تامین برق مناسب، کیفیت صدای عالی را ارائه می‌دهند.

توان قابل تحمل بلندگوهای ماشین

توان قابل تحمل به شما می‌گوید که یک بلندگو چه مقدار توان (اندازه‌گیری‌شده با وات) را می‌تواند تحمل کند. اگر سیستم کم‌توانی دارید، بلندگوهای شما نیازی به تحمل توان زیاد ندارند. از طرف دیگر، سیستمی با آمپلی‌فایرهای خارجی قدرتمند به بلندگوهایی نیاز دارد که توان قابل تحمل آن‌ها نزدیک به خروجی آمپلی‌فایرها باشد.

توجه مهم: مشخصه کلیدی در توان قابل تحمل، توان قابل تحمل RMS حداکثر است، نه توان قابل تحمل پیک. امتیاز RMS به طور واقع‌بینانه اندازه‌گیری می‌کند که بلندگو چقدر توان را می‌تواند به طور مداوم تحمل کند، نه فقط برای مدت کوتاهی. یک بلندگو با امتیاز "حداکثر 50 وات RMS" برای سیستم صوتی کم‌توان شما بهتر است تا یک بلندگوی دیگر با امتیاز "10-80 وات RMS".

این بدان معنا است که:

  1. اگر  از سیستم صوتی فابریک استفاده می‌کنید: به دنبال بلندگوهای جدید با توان RMS پایین و حساسیت 90 دسی‌بل یا بالاتر باشید.
  2. اگر  فقط از سیستم صوتی  استفاده می‌کنید: به دنبال بلندگوهایی با توان قابل تحمل حداکثر 75 وات RMS باشید.
  3. اگر از آمپلی‌فایر استفاده می‌کنید: می‌خواهید توان قابل تحمل RMS بلندگوها را با مشخصات ارائه شده در دفترچه راهنمای آمپلی‌فایر خود مطابقت دهید.

اجزای باند ماشین

ووفر

مخروط بلندگوهای فابریک معمولاً از کاغذ ساخته شده‌اند که به مرور زمان کیفیت خود را از دست می‌دهند. در مقابل، مخروط بلندگوهای ووفر از مواد بادوام ساخته شده‌اند که در عین حال محکم و سبک هستند. این مواد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی حرکت کنند و در عین حال شکل خود را برای تولید صدای دقیق‌تر حفظ نمایند.

جنس ووفر

تیوتر

جنس و طراحی تیوتر تأثیر زیادی بر نوع صدایی که تولید می‌کند دارد. به طور کلی، تیوترهای ساخته شده از مواد نرم مانند پلی استر، ترکیبات پارچه و ابریشم، صدایی ظریف و تا حدودی ملایم تولید می‌کنند. اگر به صداهای زیر (زیر و تیز) و واضح علاقه دارید، به سراغ مواد سخت مانند فلز یا گرافیت بروید.

تیوتر سیستم ماشین

لبه اسپیکر

لبه (سوراند) روی یک ووفر نقش حیاتی ایفا می‌کند - به مخروط ووفر اجازه می‌دهد تا آزادانه حرکت کند و باس عمیق‌تری تولید کند. این لبه باید بادوام باشد تا در برابر دما و رطوبت شدید مقاومت کند. لبه‌های ساخته شده از لاستیک بهترین عملکرد و دوام کلی را ارائه می‌دهند. لبه‌های فومی و پارچه‌ای ارزان‌تر هستند، اما همچنان عملکرد خوبی دارند.

لبه (سوراند)

تیوترهای چرخشی یا گردان

اگر در حال تعویض بلندگوهای قسمت پایین درب خودرو هستید، بلندگوهای فول‌رنج با تیوترهای چرخشی می‌توانند تأثیر زیادی روی صدای خروجی داشته باشند.

تیوترهای چرخشی یا گردان

تیوترها فرکانس‌های بالای تولید می‌کنند، بنابراین تیوترهای چرخشی را می‌توان به سمت سرنشین “هدف‌گیری” کرد تا صدایی قوی‌تر ایجاد شود. موسیقی شما با این تنظیم، واقع گرایانه‌تر و با حس عمق بیشتری شنیده خواهد شد.

تنظیم شدت صدای تیوتر

اغلب با کراس‌اوورهایی مواجه خواهید شد که سطوح قابل تعویض برای تنظیم شدت صدای تیوتر ارائه می‌دهند. ممکن است بعد از تست بلندگوهای جدید متوجه شوید که صداهای زیر (زیر و تیز) در ترکیب کلی صدا بیش از حد بلند هستند.

تنظیم شدت صدای تیوتر به شما این امکان را می‌دهد تا صدای تیوترها را با توجه به چیدمان خودرو و ترجیحات خود تنظیم کنید.

قابلیت بای-آمپینگ (تقویت جداگانه ووفر و تیوتر)

بای آمپلینگ کراس اوور

برخی از کراس‌اوورها ترمینال‌های ورودی اضافی برای امکان “بای-آمپینگ” دارند. به جای راه‌اندازی ووفر و تیوتر با یک کانال تقویت‌کننده، در واقع دو مجموعه سیم را وصل می‌کنید که هر مجموعه، برق را از یک آمپلی‌فایر (یا کانال آمپلی‌فایر) جداگانه حمل می‌کند.

به این ترتیب، ووفرها و تیوترها تقویت اختصاصی دریافت می‌کنند. اگر قصد دارید یک سیستم با عملکرد بالا و حرفه‌ای راه‌اندازی کنید، به دنبال این ویژگی باشید.

خرید بهترین باند ماشین

اگر برای خرید و نصب بلندگوهای جدید در ماشین یا کامیونت خود آماده اید، از ابزار فیت گاید ما استفاده کنید تا بفهمید کدام بلندگوها برای خودروی شما مناسب هستند. همچنین می توانید لیست محبوب ترین باند ماشین بدون آمپلی فایر را بررسی کنید.

اگر برای خرید بهترین باند ماشین سوالی دارید، با ما تماس بگیرید. مشاوران ما هر روز آماده مشاوره رایکان به مشتریان در انتخاب بلندگوهای جدید هستند.