صدایی که در سیستم ماشین تولید می‌شود به وسیله بلندگو یا اسپیکرها پخش میشود. بلندگوها در اصل دستگاه‌های الکتریکی هستند که انرژی الکتریکی را به صوت تبدیل میکنند، بلندگوها به وسیله‌ ی تقویت کننده صدا را بلندتر میکنند. در ادامه با قسمتهای مختلف بلندگو و کارکرد آنها آشنا خواهیم شد.

قطعات بلندگو

قطعات بلندگوی پخش خودرو

قطعات بلندگو به دو بخش اصلی تقسیم میشوند:

  • بخش‎های حیاتی
  • بخش‌های غیر حیاتی

هر کدام از این بخش‌ها دارای اجزای مختلفی هستند.

بخش‌های حیاتی بلندگو

1-صفحه صدا یا دیافراگم

صفحه صدا یا دیافراگم

بلندگوها برای تولید صدا که یک موج مانند مکانیکی است از یک صفحه برای ارتعاشات بهره میبرد، که غالبا این صفحه به صورت مخروطی ساخته میشود ولی به ندرت به شکل هرم و سه وجهی ویا چهار وجهی یا شش وجهی هم تولید میشود(این ساب ووفر ها از برند سونی که برای بعضی از خودروها ساخته میشود.)

جنس این صفحه معمولا از جنس پلاستیک ،فوم یا کاغذ( که بیشتراز این نوع است) ویا آلومینیوم ساخته می‌شود.

جنس این صفحه در کیفیت صدای پخش و باند ماشین و پرتاب صدا تاثیر به سزایی دارد، هر کدام از این جنس باندها در جای خاصی به کار میروند اکثرا بلندگوی ماشین از پلاستیک ساخته میشود.

2-سوراند

سوراند

دیافراگم برای اینکه حرکات کنترل شده داشته باشد و بعد ارتعاشات به محل خود برگردد به سوراند احتیاج دارد.

سوراند صفحه ای است که به دور دیافراگم کشیده میشود و جنس آن از فوم یا کاغذ است. نوع فومی آن دارای کیفیت صدا بهتر و هم اینکه مقاومتر و دوام بیشتری دارد و از نظر انعطاف نیز عالی است و میتوان آن را تعمیر کرد، برای این کار با یک تیغ راحت آن را در می‌آورید و بعد با چسب آهن میتوان صفحه را بچسبانید. ولی جنس کاغذی اگر پاره شود باید حتما کل دیافراگم بلندگو را تعویض کرد.

3-سیم پیچ‌ها یا ویس کویل

سیم پیچ‌ها یا ویس کویل

بلندگو انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی(صدا) تبدیل میکند، این اتفاق به وسیله سلف روی میدهد و نیروی الکتریکی به مکانیکی تبدیل می‌شود. مانند اتفاقی که در موتورهای الکتریکی صورت میگیرد.

سلف به دور خود یک میدان مغناطیسی درست میکند زمانی که یک میدان دیگر را مخالف میدان سلف درست کنیم مانند دو آهن ربا عمل می‌کنند و به هم نزدیک می‌شوند و اگر در میدان موافق آن قرار دهیم از همدیگر دور خواهند شد.

جنس سیم‌پیچ‌ها از سیم لاکی مسی یا از جنس آلومینیوم (که به ندرت یافت میشود) و یا اینکه از طلا( که بسیار گران قیمت است مانندسیستم‌های صوتی‌های فای).

برای عمل کرد بهتر آن بهتر است که دور یک استوانه از جنس مس و یا آلومینیوم پیچیده شود که گرما راحتتر دفع گردد و عمر مفید بلندگو هم افزایش پیدا کند.

4-اسپایدر

اسپایدر

اسپایدر یک نوع از پارچه حرارت دیده است که جنس نسبتا ضخیم و ضمخت و سختی دارند.

آن در جهت حرکت وویس کوییل از خود انعطاف خوبی را دارد.

کار اسپایدر مانند سوراند است با این تفاوت که سوراند برای کنترل دیافراگم صدا است ولی اسپایدر بیشتر برای کنترل وویس کویل و حفظ تعادل در داخل شیار مگنت قرار گرفته است.

5-مگنت یا آهن‌ربا

مگنت یا آهن‌ربا

بلندگوی خودرو بسته به نوع آن میتواند یک یا چند مگنت داشته باشد.

وجود مگنت برای ایجاد یک میدان مغناطیسی دایم برای وویس کویل ضروری است.

مگنت‌های جدید از جنس نعودمیوم است، ولی چون قیمت بالایی دارد بیشتر بجای نعودمیوم از فریت یا سریمیوم یا کبالت یا النیکو که نوعی آلیاژ مغناطیسی همیشگی است استفاده میشود.

6-بسکت یا بدنه‌ی بلندگو

بسکت یا بدنه‌ی بلندگو

بسکت از یک قطعه‌ی یکپارچه است که کل اجزای بلندگو را در آن سوار میشود.

بسکت بیشتر از فلزات محکم یا سبک مانند آهن، آلومینیوم یا به ندرت از سنگ ساخته میشود، پلاستیک برای ساختن بسکت کاربرد ندارد و رایج نیست.

بخش‌های غیر حیاتی بلندگو

1-گردگیر یا داست‌کپ

برای اینکه بلندگوی اتومبیل خاک نگیرد یا اشیا متفرقه به وویس کویل وارد نشود و سبب صدمه به آن و از دست رفتن و خراب شدن صدا نشود، از یک در پوش برای آن استفاده میکنند.

جنس این در پوش معمولا از جنس کاغذ یا پلاستیک است، داست کپ در وسط دیافراگم قرار میگیرد.

2-اسپایدر

با شنیدن نام اسپایدر شاید بگویید که آن در بخش حیاتی آن را تعریف کرده‌ایم، ولی اسپایدر در تیوترها می‌تواند غیر مفید هم باشد.

وویس کویل تیوترها اکثرا خیلی سبک هستند و صفحه تیوتر میتواند وویس کویلش را هم کنترل کند.

3-مخروط دوم

مخروط دوم که بر روی مخروط اول دیافراگم قرار میگیرد.

وظیفه مخروط دوم کمک به برخی از انواع بلندگوها مانند میدرنج ‌ها یا فول رنج‌ها در پخش و تولید فرکانس‌های بالا است تا آن فرکانس‌ها بهتر پخش شوند.

برای اینکه کیفیت صدا باید از بلندگوهای استاندارد استفاده شود.

برای صدابرداری اگر از میکسرهای باکیفیت استفاده میکنید ولی باز کیفیت صدای مطلوبی را ندارید احتمالا یکی از دلایل آن استفاده نادرست از بلندگو است.

برای راهنمایی و مشاوره میتوانید با کارشناسان ما در بی اف کالا در تماس باشید تا اطلاعات بیشتر را به شما ارائه دهند.