زمانهایی پیش می‌آید که علاقه مندان به سیستم پخش و باند خودرو در سردو راهی انتخاب میدرنج یا میدبیس یا میدوفر بمانند. یا اینکه برایشان سوال پیش بیاید که ویژگی‌های هر یک از آنها چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

ما در این مقاله سعی میکنیم در رفع این سردرگمی‌ها کمکی هرچند کوچک به شما عزیزان انجام دهیم، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید:

 

میدرنج چیست؟

در کل بلندگوهای حرفه ای دارای 3پخش صدا هستند، به صدای بیس بالا صدای ساب ووفر و به صدای حد وسط صدای خواننده یا بعضی از نوت‌های نوازنده را تشکیل میدهد و به صدای زیر تیوتر میگویند، میدرنج قابلیت تفکیک صدا را ندارد و تها قابلیت پخش صدای در حد متوسط است و باید با یک ساب و یک تویتر به کار گرفته شود، برای اینکه صدای با کیفیت و تفکیک شده‌ای را داشته باشید باید از مید و ساب و توییتر مناسب در کنار هم استفاده کنید.

 

میدبیس

مبدبیس صدای بم را تولید میکند و وظیفه اصلی میدبیس تغییر صدای خواننده است، راه اندازی میدبیس در کل دشوارتر از سایر دستگاه‌ها است.

 

تفاوتها و شباهتهای میدرنج و میدبیس

 

میدبیس دارای بیشترین قدرت در خود است و اجرای فرکانس وسط بالا و پایین بر عهده میدبیس است، با میدبیس میتوانید صدای بم‎‌تری را داشتهباشید،شاید این دو در نظر کابر عادی باهم هیچ تفاوتی نداشته باشند، ولی در صدای موزیکالیته و نزدیکتر به صدای خواننده را ایجاد میکند و میدبیس صدایی شبیه به میدرج ولی بم تر را در اصل ایجاد میکند.

اجرای فرکانس ما بین low bass-upper bass به عهده میدبیس است.

دامنه شنوایی گوش انسان در محدوده 20hz تا 20khz است. در این زمان است که صدایی کامل‌‌تر و با جزییات بیشتر را خواهید شنید که بیشترین محدوده فرکانسی در رنج یاد شده را دارد.

 

میدووفر

میدووفر هم کاری مشابه میدبیس دارد یعنی اصلی‌ترین اولویت آن اجرای صدای خواننده است.

میدووفر تفاوتی که با میدرنج و میدبیس دارد این است که توانایی اجرای صدایی مابین آن دو را دارد و اجرای خروجی نرم‌تر در صدای خواننده با ماهیت ریتم کریستالی‌تر نسبت به میدبیس و ریتم بم‌تر دارد. بیشتر افرادی که علاقه‌ای به نصب ساب ووفر ندارد و میخواهند صدایی در عین بم بودن بیس دار باشد میتوانند از میدبیس یا میدووفر استفاده کنند.

بیشتر در محصولات شرکت‌ها به دلیل باز بودن سطح فیلتر در برش فرکانس و نوع طراحی میدووفر کمترین هزینه را دارد و استفاده از میدووفرها اقتصادی ترین انتخاب برای داشتن صدای با کیفیت که مورد علاقه اکثریت هواداران و عاشقان موزییک در خودرو خود هستند و به وسیله آن به خواسته خود خواهند رسید.
اگر که برای رسیدن به صدای حرفه ای از میدها استفاده میکنید باید بدانید که آن وسایل علاوه بر مزایایی که دارند دارای معایبی نیز هستند مثلا به مرور زمان ثابت شده که میدها با داشتن تفکیک صدای بالا و حجم و قدرت نسبی عالی خود در پرتاب خروجی نمیتوانند جایگزین کواکها باشند و راه آنها کاملا از کامپوننت‌ها و کواکسیال‌ها جداست، هیچگاه میدبیس نمیتواند بیس را به تنهایی به باند بیضی انتقال دهد و از همان رو است که بهتر است که اگر از یک ساب استفاده نمیکنید میتوانید از کواکها بهره ببرید.